Doświadczeni marketerzy coraz częściej wykorzystują sampling jako sposób na zwiększenie świadomości marki, poprawę wyników sprzedaży i budowanie lojalności klientów. Metoda ta jest tak skuteczna, ponieważ zazwyczaj robi coś, czego nie potrafi żaden inny zabieg marketingowy – dostarcza fizyczny produkt do rąk konsumenta. Co oznacza sampling dla współczesnego biznesu? Jakie konkretnie korzyści zapewnia? Na co zwrócić uwagę, planując tego typu testowanie produktów? Odpowiadamy na najpopularniejsze pytania.

Co oznacza sampling?

Sampling produktów polega na rozdawaniu bezpłatnych próbek towaru konsumentom, aby mogli oni go przetestować. Działania samplingowe po raz pierwszy wdrożono w latach 50. XIX wieku – rozpoczął je producent mydła, który zdał sobie sprawę, że rozdawanie darmowych próbek rozwija jego biznes. Obecnie sampling jest szeroko stosowanym elementem strategii marketingowej w wielu różnych branżach.

Warto podkreślić, że testowanie produktów i dystrybucja próbek nie odbywa się dziś już wyłącznie za pomocą stacjonarnych placówek. Metoda ta wyewoluowała wraz ze wzrostem popularności e-commerce. Marki coraz częściej zwracają się do potencjalnych klientów za pośrednictwem mediów społecznościowych oraz wiadomości e-mail z e-kuponami i specjalnymi ofertami dostępnymi tylko online.

Oczywiście istnieją branże, w których sampling produktów nie będzie dobrym rozwiązaniem. Jeśli firma zajmuje się np. sprzedażą luksusowych jachtów, próbkowanie z jasnych powodów nie sprawdzi się jako element strategii marketingowej. Nadal jednak na rynku funkcjonuje wiele marek, szczególnie w branży FMCG, które mogą odnieść olbrzymie korzyści związane z wykorzystaniem samplingu w swojej działalności.

Sampling a marketing – jakie zalety ma ta metoda promocji?

Można wymienić wiele pozytywnych skutków wdrożenia działań samplingowych do strategii marketingowej. Przede wszystkim fakt, że klienci bezpłatnie testują produkt, sprawia, że ​​jest on dla nich całkowicie wolny od ryzyka. Jeśli dany towar im się nie spodoba, po prostu nie zdecydują się na zakup. Nikt nie będzie wystawiał publicznych negatywnych opinii za rzecz, którą otrzymał za darmo. Jeśli więc chodzi o zależność na linii sampling a marketing – z pewnością warto rozważyć uwzględnienie go w kampanii promocyjnej.

Gdy jednak produkt przypadnie konsumentowi do gustu, można liczyć na to, że dana osoba wróci do firmy, by dokonać zakupu. Potwierdzają to badania – według ekspertów nawet 1/3 klientów, którzy otrzymali daną rzecz do testów, kupuje ją tego samego dnia. Czasami marki wykorzystują sampling, aby podjąć próbę stworzenia rynku i wygenerowania popytu na określony produkt, z którym kupujący nigdy wcześniej się nie spotkali.

Kolejna zaleta samplingu to fakt, że firma daje kupującym możliwość bezpośredniej interakcji z marką i jej ofertą. W ten sposób buduje się osobisty kontakt z konsumentem, tworząc fundamenty wiarygodności oraz zdobywając lojalność. Jeśli próbka jest dobrej jakości, klient zachowa w pamięci same pozytywne wspomnienia związane z daną marką – w końcu za darmo otrzymał od niej coś wartościowego.

Współczesne działania samplingowe to także bardzo dobre narzędzie badawcze, które może dać firmie informacje z pierwszej ręki o tym, co myślą o danym produkcie klienci. Dlatego też, pracując nad nową ofertą, należy najpierw zebrać opinie z rynku decydując się na sampling, a marketing i wszelkie inne działania reklamowe wdrożyć dopiero po udoskonaleniu produktu.

Loader

Działania samplingowe – jak się do nich przygotować?

Wiedząc już, co oznacza sampling, warto skupić się na tym jak wykorzystać go w działalności danej firmy. Nie jest to prosty zabieg marketingowy – często wymaga sporych nakładów finansowych na przygotowanie próbek, które trafią do klientów. W planowaniu kampanii trzeba również uwzględnić opłaty za transport, magazynowanie i dystrybucję.

Na początku warto zadać sobie kilka pytań: co staramy się tą strategią osiągnąć? Czego oczekujemy od klientów, którzy wypróbowują dany produkt? Ile osób uwzględnić w grupie docelowej? W jaki sposób zidentyfikujemy te osoby? Wreszcie – które kanały dystrybucji próbek będą odpowiednie?

W kampanii samplingowej ważne, aby mieć pewność, że dostarczamy produkty właściwym osobom. Można zdecydować się na sampling precyzyjny (np. dodawanie próbek do zakupu innego produktu) lub sampling masowy (próbki trafiają do wszystkich osób, które odwiedzą daną lokalizację). Właściwie określona grupa docelowa zwiększy skuteczność przeprowadzonych działań. Bardzo istotna jest również jakość próbek. Testowanie produktów, które są niedopracowane, to ryzyko wzbudzenia u klientów negatywnych odczuć i zniechęcenia ich do ponownego sięgnięcia po ofertę danej marki.

Warto wspomnieć, że akcja samplingowa może przyjąć wiele form. Nic nie stoi na przeszkodzie, by próbki rozprowadzać w wybranych sklepach lub podczas konkretnych wydarzeń, dodawać do innych produktów (np. gazet), dostarczać jako przesyłki reklamowe lub dołączać do złożonych zamówień w sklepie online.

Kiedy warto zdecydować się na sampling produktów?

Istnieje przynajmniej kilka momentów w działalności biznesowej danej firmy, w której warto wykorzystać sampling. To m.in. wejście z nowym produktem na rynek lub istotne zmiany w już oferowanym towarze. Próbki sprawdzą się także wtedy, gdy konkurencja intensyfikuje swoje działania promocyjne. Jeśli firma dobrze zaprojektuje kampanię, w której zostanie wykorzystany sampling, a marketing oparty o inne metody skoncentruje się na zmaksymalizowaniu jej efektów, można na tym wiele zyskać. Poprawi się nie tylko sprzedaż, ale także – tak istotny dziś – wizerunek marki.

  • Chcesz wiedzieć więcej?

    Umów się spotkanie.

    Skontaktuj się z nami
    Skontaktuj się z namiSkontaktuj się z nami
  • Zostaw nam swój numer

    Oddzwonimy do Ciebie

    FacebookLinkedIn
    Zamknij formularze