Na konkurencyjnym rynku firmy nieustannie szukają skutecznych sposobów na zwiększenie przychodów. Oferowanie swoich produktów przy wykorzystaniu kilku różnych metod, oprócz tradycyjnej sprzedaży w sklepie, pomaga dotrzeć do większej liczby klientów. Jednym ze sprawdzonych rozwiązań, przeżywających w niektórych branżach drugą młodość, jest vanselling. To forma prowadzenia działalności, w której biznes przyjeżdża do klienta. Co to jest vanselling? Na czym polega sprzedaż vansellingowa? Co musi umieć i ile zarabia vanseller? Wyjaśniamy najważniejsze zagadnienia.

Co to jest vanselling?

Odpowiedź na pytanie: czym jest vanselling, można znaleźć w angielskim tłumaczeniu tego słowa. „Van” to z rodzaj auta dostawczego, natomiast „selling” oznacza sprzedaż. Metoda ta polega właśnie na dostarczaniu samochodem określonych produktów i sprzedawaniu ich klientom w sposób bezpośredni – bez wysyłki. Vanselling jest popularny szczególnie w przypadku firm z sektora FMCG oraz handlu detalicznego. Wykorzystuje się go zarówno do zdobycia nowych odbiorców, jak i utrzymania już wypracowanych relacji biznesowych.

Wyjaśniając, czym jest vanselling, warto opisać również zasady jego funkcjonowania. W modelu tym bardzo ważna jest postać vansellera, czyli handlowca – to od jego zaangażowania i umiejętności najczęściej zależy efektywność prowadzonych działań sprzedażowych. Jest on odpowiedzialny za budowanie relacji z klientami, dostarczenie, prezentację oraz sprzedaż produktów. Taka osoba na początku każdego dnia pracy uzupełnia zapasy towarów w samochodzie dostawczym i rusza w określoną przez siebie lub narzuconą przez kierownictwo trasę, która obejmuje zazwyczaj wcześniej wybrane punkty sprzedaży. W samochodzie może znajdować się jeden rodzaj produktu danej firmy, cały jej asortyment lub kilka rodzajów produktów wielu marek – w tym zakresie sprzedaż vansellingowa zapewnia dużą dowolność.

Po załadowaniu samochodu wspomniany vanseller jeździ od punktu do punktu, spotyka się np. z właścicielami sklepów i sprzedaje im produkty, które zazwyczaj natychmiast trafiają do oferty danej placówki. Transakcja odbywa się na miejscu – handlowiec jest wyposażony w niezbędne narzędzia do przyjęcia płatności (terminal, drukarka faktur itp.). Cała procedura powtarzana jest w kolejnych lokalizacjach aż do wyczerpania planu na dany dzień. Jeśli pod koniec dnia w samochodzie nadal znajdują się niesprzedane towary, handlowiec może zatrzymać je do dalszej sprzedaży lub zwrócić do magazynu.

Wiele osób, pytających co to jest vanselling, myli ten model ze sprzedażą prowadzoną z samochodów np. na różnego rodzaju targowiskach czy eventach. Choć w tym drugim przypadku oba rozwiązania mają wspólne elementy, to jednak w kilku aspektach znacznie się od siebie różnią.

Ile zarabia vanseller i jakie umiejętności powinien posiadać?

Jak wspomnieliśmy, vanseller to kluczowa postać w opisywanym modelu sprzedaży. Do jego obowiązków zaliczamy:

– uzupełnienie asortymentu w samochodzie,

– dostarczenie produktów do potencjalnego klienta,

– prezentację produktów,

– przeprowadzenie samej sprzedaży,

– przyjęcie płatności i wystawienie niezbędnych dokumentów,

– prowadzenie ewidencji sprzedaży.

By rozpocząć pracę jako vanseller trzeba spełniać kilka podstawowych wymagań, a także posiadać wiedzę i umiejętności, pozwalające na jak najskuteczniejszą realizację planów sprzedażowych. Osoba, która chce podjąć tego typu pracę, musi mieć oczywiście prawo jazdy kat. B. Wykształcenie nie jest tak ważne, ale dużą zaletą w wielu przypadkach będzie dokument, potwierdzający ukończenie kierunków studiów lub szkoleń związanych ze sprzedażą i marketingiem. Niezwykle istotne będą natomiast umiejętności interpersonalne, takie jak: komunikatywność czy łatwość nawiązywania relacji. Cenione jest również doświadczenie w ewidencji oraz zarządzaniu umowami sprzedaży, negocjowaniu i prezentacjach sprzedażowych. W tej pracy trzeba lubić kontakty z drugim człowiekiem, a także długie podróże samochodem, często na podobnych trasach.

Ile zarabia vanseller? Na to pytanie trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź. Wynagrodzenie zależy m.in. od wyników danego handlowca, jego doświadczenia, rodzaju sprzedawanych produktów czy regionu, w którym pracuje. Widełki w tym przypadku nie odbiegają znacząco od tych, charakterystycznych dla innych przedstawicieli handlowych, czyli mieszczą się w przedziale od 4500 zł do 7500 zł brutto.

Vanselling – jak optymalizować sprzedaż?

Wiedząc, czym jest vanselling, warto zastanowić się nad wykorzystaniem tego modelu w swoim biznesie. Kluczem do wzrostu w tym obszarze jest większa satysfakcja klienta oraz niższe koszty operacyjne dzięki dobremu zarządzaniu trasami, którymi poruszają się vansellerzy. Produkty powinny być dostarczane odbiorcom sprawnie, bez opóźnień i w ustalonej częstotliwości, dziś zazwyczaj nadzorowanej przez specjalistyczne oprogramowanie.

Vanselling to rozwiązanie, które – odpowiednio wykorzystane – może mieć wiele zalet. Pozwala m.in. zachować pełną kontrolę nad procesem sprzedaży oraz uniknąć wielokrotnych wizyt u odbiorcy w celu złożenia zamówienia. Dużym atutem tego modelu jest również bardzo efektywne wprowadzanie na rynek nowych produktów. Dlatego też sprzedaż vansellingowa to coraz chętniej wykorzystywane rozwiązanie nie tylko przez duże marki, ale i mniejsze, dopiero rozwijające swoją działalność firmy.

 

  • Chcesz wiedzieć więcej?

    Umów się spotkanie.

    Skontaktuj się z nami
    Skontaktuj się z namiSkontaktuj się z nami
  • Zostaw nam swój numer

    Oddzwonimy do Ciebie

    FacebookLinkedIn
    Zamknij formularze