Planogramy są tworzone dla konkretnych obiektów lub sieci handlowych. Główne różnice pomiędzy planogramami wynikają głównie z wielkości sklepu i programów używanych do ich opracowania. Profesjonalne tworzenie planogramów wymaga wykorzystania specjalistycznego oprogramowania do projektowania powierzchni handlowej, choć niektóre sklepy stosują mniej zaawansowane narzędzia, w tym np. zwykły arkusz Excela.
Jak zrobić planogram? Przygotowując go, warto pamiętać o kilku najważniejszych zasadach. Dotyczą one zarówno dużych, jak i niewielkich sklepów. Przede wszystkim więc trzeba mieć na uwadze, że liniowe ułożenie produktów na półkach sprawdzi się lepiej w przypadku małych przestrzeni handlowych. W dużych lokalach skuteczniejszym, a przez to bardziej polecanym rozwiązaniem jest ułożenie blokowe. Produkty jednej marki powinny znajdować się blisko siebie – w poziomie lub pionie. Jeśli zatem dany producent wypuścił np. trzy płyny do mycia naczyń, to należy je umieścić na półce obok siebie.
Przemyślany planogram sklepu zakłada też umieszczenie produktów szybko zbywalnych na niższych półkach ekspozycji, w przeciwieństwie do towarów wolno rotujących – te powinny znajdować się wyżej, np. na wysokości wzroku klienta. Produkty na półkach warto ustawić od największego do najmniejszego, zaczynając od lewej strony. Według badań klienci „czytają” bowiem sklepowe półki tak jak książki, czyli od lewej do prawej. Warto się zatem kierować tą zasadą, aby zwiększyć skuteczność sprzedaży wybranych produktów.