Specjaliści od sprzedaży, marketingowcy, ale także osoby zajmujące się wieloma innymi branżami, od lat analizują ludzkie zachowania, aby zaoferować nam produkty i usługi jeszcze lepiej dopasowane do naszych preferencji. Jednym z rodzajów analizy, która w ostatnich latach cieszy się szczególną popularnością, są badania mimiki twarzy, z języka angielskiego nazywane face tracking. Na czym polega taka forma analizy, jakich dostarcza danych i w jakich dziedzinach życia można ją wykorzystać?

Czym są badania mimiki twarzy?

Marketerzy od lat starają się wykorzystać wiedzę na temat reakcji ludzkiego organizmu, szczególny nacisk kładąc na badanie emocji konsumentów. To własne zaangażowanie emocjonalne często decyduje o tym, czy potencjalny klient zdecyduje się na zakup danego produktu lub usługi, czy skorzysta z oferty konkurencji. Przykładem tego, jak analizować zachowania układu nerwowego, odpowiadającego m.in. za reakcje i odruchy, a także przeżywanie emocji, jest omawiany w tym artykule face tracking.

Pojęcie to, używane zamiennie z terminem face reading odnosi się do ogółu badań nad mimiką twarzy. Dlaczego śledzenie twarzy konsumenta jest tak istotne dla osób zajmujących się marketingiem i sprzedażą? Najważniejszym walorem tej techniki badawczej jest możliwość odczytywania emocji, które wywołuje w ludziach w określone doświadczenie.

Jak działa face tracking?

Specjalistyczne urządzenia, których domeną jest badanie emocji, takie jak np. Face 3D Tracker potrafią odczytywać zarówno statyczne, jak i dynamiczne obrazy mimiki ludzkiej twarzy. Na tej podstawie oprogramowanie dokonuje analizy emocji osoby badanej, rozpoznając takie uczucia, jak m.in.:

– radość,

– zdziwienie,

– złość,

– niepokój,

a także inne stany emocjonalne, którym towarzyszą charakterystyczne reakcje mimiczne.

Precyzyjne badanie emocji umożliwia projektowanie przekazów, które w odpowiedni sposób spełniają swoje cele marketingowe i sprzedażowe. Jak badania mimiki twarzy wyglądają w praktyce? Poniżej prosty schemat, przedstawiający przebieg analizy face trackingowej.

  1. Potencjalny konsument zajmuje miejsce przed ekranem komputera, a następnie ogląda przedstawiany mu materiał.
  2. Oprogramowanie do face trackingu odczytuje emocje towarzyszące osobie badanej w trakcie oglądania materiału.
  3. Zmiany stanów emocjonalnych umiejscowione są na osi czasu, co pozwala precyzyjnie powiązać je z aktualnie wyświetlanym obrazem. Dzięki temu, specjaliści od marketingu są w stanie wybrać optymalny sposób przekazu, który budzi wśród widza najbardziej pożądaną emocję.

Face 3D Tracker – możliwości oprogramowania do śledzenia twarzy

Zaawansowane programy umożliwiające rozpoznawanie twarzy oraz badanie emocji potencjalnych konsumentów, to dziś standard w analizie marketingowej. W najbliższych latach eksperci przewidują dalszy wzrost roli face trackingu, ze względu na coraz bardziej zaawansowane możliwości urządzeń takich jak Face 3D Tracker. Już teraz oprogramowanie do śledzenia twarzy jest w stanie zaoferować takie funkcjonalności jak m.in.:

– śledzenie oraz wykrywanie twarzy w czasie rzeczywistym,

– tworzenie punktów orientacyjnych, siatek twarzy,

– ocena ekspresji oraz zaawansowane badania mimiki twarzy,

– wykrywanie dodatkowych elementów: okularów, nakryć głowy, zarostu na twarzy,

– kompatybilność z aparatami telefonów oraz kamerami internetowymi, oraz zewnętrznym oprogramowaniem.

Zaawansowane opcje badań facetrackingowych

Wydajne, specjalistyczne oprogramowanie do śledzenia twarzy oraz analizowania ludzkiej mimiki nieustannie ewoluuje. Dzięki temu w przyszłości specjaliści od marketingu, ale także lekarze oraz przedstawiciele wielu innych dziedzin wykorzystujących face tracking, otrzymają nowe, jeszcze bardziej efektywne narzędzia. Już dziś niektóre programy posiadają niezwykle zaawansowane opcje oceny ludzkiej mimiki i potrafią rozpoznać m.in. otwarte i zamknięte oko, unoszenie brwi czy poruszanie żuchwą.

Algorytmy oferują również trójwymiarowe modelowanie siatki twarzy na podstawie jej obrazu. Niezwykle przydatną funkcją jest, chociażby ocena płci oraz wieku osoby badanej, na podstawie analizy jej mimiki czy rozpoznawania twarzy.

Gdzie wykorzystany jest face tracking?

Dzięki tak zaawansowanym możliwościom face reading stał się jednym z najważniejszych badań nie tylko dla marketingu i branży reklamowej. Już dziś badania mimiki twarzy stanowią jedną z najważniejszych metod diagnozowania rozmaitych chorób, np. udarów mózgu czy schorzeń genetycznych. Za pomocą badań facetrackingowych można również kontrolować zażywanie leków przez pacjentów. Rozwiązania z tej dziedziny od lat sprawdzają się także w systemach monitoringu oraz bezpieczeństwa. Przykładem są lotniska, na których rozpoznawanie twarzy pomaga w usprawnianiu odpraw pasażerów czy imprezy sportowe, gdzie skanowanie twarzy pozwala np. identyfikować osoby z zakazami stadionowymi.

Face tracking – skarbnica wiedzy dla marketerów

Umiejętność odczytywania uczuć konsumentów od zawsze była marzeniem każdego marketingowca. Możliwości, jakie oferuje dziś Face 3D Tracker oraz inne, podobne urządzenia, pozwalają śledzić zaangażowanie emocjonalne potencjalnych klientów z niebywałą wręcz precyzją. Nic dziwnego, że badanie emocji stało się tak powszechnie wykorzystywaną metodą optymalizacji kampanii reklamowych, którą warto wykorzystać w swojej strategii sprzedażowej.

  • Chcesz wiedzieć więcej?

    Umów się spotkanie.

    Skontaktuj się z nami
    Skontaktuj się z namiSkontaktuj się z nami
  • Zostaw nam swój numer

    Oddzwonimy do Ciebie

    FacebookLinkedIn
    Zamknij formularze