Marketing to zestaw działań, których firmy używają do zwiększania liczby potencjalnych klientów i podniesienia poziomu sprzedaży swoich produktów lub usług. Możemy dziś wyróżnić wiele rodzajów marketingu – tradycyjny, cyfrowy, content marketing, outbound marketing, influencer marketing czy właśnie field marketing. W tym tekście skupimy się na ostatnim z wymienionych rodzajów. Wyjaśnimy, czym jest field marketing, które działania obejmuje oraz gdzie można go wykorzystać. Odpowiemy również na pytanie: czy field marketing jest skuteczny?

Czym jest field marketing?

Marketing terenowy to rodzaj marketingu, w której firmy prezentują swoje produkty lub usługi konsumentom „w terenie” – np. w sklepach detalicznych, na wydarzeniach, w galeriach handlowych i innych miejscach publicznych. Inicjatywy w zakresie marketingu terenowego obejmują promocje, prezentacje i sprzedaż bezpośrednią. Działania te mają na celu budowanie wizerunku danej marki, wzmacnianie relacji z klientami, generowanie leadów w lokalnych społecznościach lub po prostu zdobywanie nowych klientów bezpośrednio w miejscu organizowania określonej akcji promocyjnej. Jest to proces mierzalny i zazwyczaj obejmuje bezpośrednie interakcje z potencjalnymi klientami.

Odpowiadając na pytanie: czym jest field marketing, warto także zwrócić uwagę na dwa obszary, w których te działania mogą być wykorzystywane – kampaniach skierowanych do klientów biznesowych i kampaniach koncentrujących się na konsumentach. W kontekście B2B marketerzy terenowi kontaktują się z klientami biznesowymi w takich punktach styku, jak wydarzenia branżowe, targi, konferencje, seminaria internetowe i spotkania osobiste. Natomiast w kontekście B2C działania z zakresu field marketingu są prowadzone w miejscach, w których występuje duże zagęszczenie konsumentów, czyli np. w centrach handlowych, na rogach ulic, lokalach gastronomicznych, siłowniach itp.

Marketing terenowy – jakie działania go charakteryzują?

Field marketing obejmuje szereg rozwiązań – można korzystać wyłącznie z kilku wybranych, pomagających osiągnąć ściśle określone cele lub łączyć poszczególne metody, tworząc kompleksową kampanię. Do najpopularniejszych działań, z których korzysta marketing terenowy, zaliczamy:

– Prezentacje produktowe – to najczęstsza aktywność marketingowa w terenie. W przypadku firm, zajmujących się sprzedażą produktów spożywczych, mają one zazwyczaj formę prezentacji, podczas której przedstawiciel marki oferuje bezpłatne próbki kupującym w punktach sprzedaży detalicznej lub w specjalnie przygotowanym punkcie w przestrzeni publicznej. W przypadku towarów niekonsumpcyjnych prezentacje produktów są zazwyczaj angażującymi demonstracjami, podczas których potencjalni klienci otrzymują praktyczne doświadczenie w korzystaniu z określonego produktu lub widzą go w działaniu.

– Sprzedaż bezpośrednią – rozwiązanie to jest bardzo często łączone z prezentacjami produktowymi. Dotyczy sprzedaży określonego produktu w punkcie interakcji z klientem, wykorzystując do tego zainteresowanie wygenerowane podczas prezentacji. To działanie pozwala najszybciej uzyskać odpowiedź na pytanie, czy field marketing jest skuteczny.

– Marketing partyzancki – działania w tym zakresie mają na celu zaskoczenie potencjalnego klienta. Marki używają tego terminu w odniesieniu do kreatywnych kampanii, skierowanych do konsumentów w określonej lokalizacji. Field marketing w tym przypadku występuje zazwyczaj w humorystycznej lub kontrowersyjnej formie. Ma na celu szybkie utrwalenie oferty marki w świadomości odbiorców.

– Targi i konferencje – organizowane wydarzenia umożliwiają firmom zaprezentowanie swoich najnowszych produktów oraz usług potencjalnym klientom (i partnerom biznesowym). W przypadku konferencji liczy się nie tyle sprzedaż, co doświadczenie edukacyjne – marketing terenowy jest wtedy jedynie tłem dla wartościowych treści.

– Audyt detaliczny – Nie wszystkie inicjatywy w zakresie marketingu terenowego są skierowane do klientów. Audyt detaliczny pozwala określić m.in. czy field marketing jest skuteczny. Podczas takiego działania zespoły terenowe zbierają dane o tym, w jaki sposób ich produkty i materiały promocyjne są eksponowane na półkach sklepowych oraz w punktach sprzedaży. Dzięki temu rozwiązaniu można efektywnie optymalizować prowadzone kampanie.

Czy field marketing jest skuteczny?

Wyjaśniliśmy już czym jest field marketing. Warto teraz krótko zastanowić się nad jego efektywnością i zapewnianymi korzyściami. Firmy wśród największych zalet tego typu rozwiązań promocyjnych wskazują budowanie pozytywnego wizerunku i świadomości marki wśród klientów, a przecież to, jak klienci postrzegają daną markę, odgrywa znaczącą rolę w procesie podejmowania decyzji zakupowych. Field marketing ułatwia nawiązywanie bezpośrednich relacji z szeroką grupą odbiorców. Dzięki temu, że kampanie są prowadzone bez cyfrowych barier, o wiele łatwiej zbudować więź z potencjalnym klientem.

Istotna w marketingu terenowym będzie również kwestia sprawdzania zwrotu z inwestycji. W wielu przypadkach zmierzenie ROI kampanii realizowanych w terenie jest o wiele łatwiejsze, niż w innych rodzajach marketingu. Marketer w czasie rzeczywistym otrzymuje wgląd w łatwe do zinterpretowania dane – wie, ile osób wzięło ulotkę lub katalog, skorzystało z oferowanej próbki czy dokonało zakupu. Dzięki temu można szybko oszacować, czy prowadzenie działań z zakresu field marketingu w danym obszarze jest opłacalne.

 

  • Chcesz wiedzieć więcej?

    Umów się spotkanie.

    Skontaktuj się z nami
    Skontaktuj się z namiSkontaktuj się z nami
  • Zostaw nam swój numer

    Oddzwonimy do Ciebie

    FacebookLinkedIn
    Zamknij formularze