W dobie nowoczesnych narzędzi i kampanii marketingu online stary, poczciwy newsletter wydaje się być nieco zapomniany. To błąd, bowiem starannie przemyślany i dobrze zaprojektowany „list z nowościami” przyniesie mnóstwo korzyści Twojemu biznesowi. Z tego artykułu dowiesz się więcej na temat narzędzia newsletter – co to takiego, dlaczego warto go stosować, jak założyć newsletter i kiedy najlepiej wysłać newsletter, aby uzyskać najlepsze rezultaty.

Dobry newsletter – co to jest?

Zacznijmy od wyjaśnienia terminu newsletter. Co to takiego? Pod pojęciem tym kryją się cyklicznie wysyłane do odbiorców wiadomości. Newslettery mają formą graficznych biuletynów – swego rodzaju gazetek mailowych. Ich celem jest bieżące informowanie odbiorców (potencjalnych klientów, kontrahentów i innych osób, które zapisały się do niego) o aktualnych promocjach i wydarzeniach.

Głównym zadaniem newsletterów jest zwiększenie sprzedaży, systematyczne przypominanie odbiorcom o firmie oraz kreowanie pozytywnego wizerunku marki. To skuteczne i niedrogie narzędzie marketingowe, z którego mogą korzystać wszystkie firmy, niezależnie od ich wielkości oraz branży, w której działają. Jeśli chodzi o stronę techniczną, to wiadomości są wysyłane w standardowych e-mailach.

Zazwyczaj współczynnik odtworzeń newsletterów wynosi około kilkunastu procent, jednakże interesująco zaprojektowane i wykonane mailingi mają znacznie wyższe współczynniki, wynoszące nawet 40-50%. Tak wysokie wartości pozycjonują mailingi jako jedne z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Aby jednak móc cieszyć się pożądanymi efektami newsletterów, warto je starannie zaplanować i profesjonalnie wykonać.

Jakie korzyści zapewnia email marketing?

Newslettery mogą przynieść wiele korzyści Twojemu biznesowi. Przede wszystkim pozwalają utrzymać systematyczny kontakt z klientami i innymi osobami zainteresowanymi ofertą Twojej firmy. Dobrze zaprojektowany email marketing z interesującymi promocjami pomaga zwiększyć sprzedaż. Systematyczne przypominanie odbiorcom o istnieniu firmy również może wpłynąć na wzrost sprzedaży.

Tworzenie i wysyłanie newsletterów nie jest skomplikowane, co sprawia, że do ich obsługi nie trzeba mieć specjalnych umiejętności ani zaawansowanej wiedzy. Jeśli nie wiesz, jak pisać newsletter ani jak wysyłać newsletter, możesz skorzystać z profesjonalnych programów do mailingów, co czyni z nich jeszcze prostsze w obsłudze narzędzie marketingowe. Newsletter pomaga ponadto w kreowaniu pozytywnego wizerunku marki, promowaniu jej, a także przywiązaniu odbiorców do firmy.

Gdy wiesz, jak prawidłowo opracować i przede wszystkim, kiedy wysyłać newsletter, aby nie zmęczyć odbiorców, narzędzie to staje się nienachalnym, a przez to efektywnym środkiem promocji. Zaletą tego rozwiązania jest duża elastyczność wiadomości – w mailingu możesz zamieszczać dowolne teksty, również te nieco dłuższe.

Jak założyć newsletter?

Jeśli wiesz już, jakie są zalety email marketingu, sprawdź teraz, jak zrobić newsletter w mailu. Najłatwiejszym, a jednocześnie najlepszym sposobem jest skorzystanie z profesjonalnych programów do wysyłki mailingów. Tworzenie w nich newsletterów jest bardzo intuicyjne. Dobry program krok po kroku przeprowadzi Cię przez cały proces kreacji newslettera – od etapu opracowania i dodania treści i grafiki, przez stworzenie tematu mailingu, aż po jego wysyłkę do odbiorców.

Jak pisać newsletter?

Poza informacjami dotyczącymi tego, jak zrobić newsletter w mailu, bardzo istotne są treści, które powinny się w nim znaleźć. Od zawartości e-maila zależy bowiem w dużej mierze jego efektywność. Aby stworzyć wartościowy i interesujący dla odbiorcy newsletter, który będzie często otwierany, kieruj się kilkoma wskazówkami.

Przede wszystkim więc twórz wysokiej jakości wiadomości, które będą postrzegane jako profesjonalne. Dobry mailing powinien mieć atrakcyjną szatę graficzną w barwach Twojej marki. Nie może mieć niedociągnięć ani błędów technicznych, merytorycznych i językowych. Możesz opracować jeden szablon, na podstawie którego będziesz później tworzyć wiadomości, zmieniając w nim jedynie treści i ewentualne grafiki. W ten sposób uzyskasz spójność wizerunkową oraz przyzwyczaisz odbiorców do konkretnego formatu.

Jak zrobić newsletter w mailu, aby był on czytelny dla odbiorcy, a jednocześnie wygodny i prosty do tworzenia przez Ciebie? Najlepiej podziel go na kilka sekcji, w których będziesz wymieniać content. Pamiętaj, aby treści były ciekawe, wartościowe i przydatne dla użytkowników. W zależności od specyfikacji Twojego biznesu oraz branży, w jakiej działasz, mogą to być informacje o aktualnych promocjach i akcjach rabatowych, nowych produktach w sklepie bądź nawiązaniu współpracy z influencerem. W newsletterze mogą znaleźć się też informacje z branży lub życia firmy, cykliczne miniporadniki czy nowości w trendach. Szczególnie ważną i lubianą przez odbiorców sekcją jest ta dotycząca promocji. Aby czytelnik chętniej otwierał mailingi od Twojej firmy, możesz w nich umieszczać oferty specjalne niedostępne w żadnym innym miejscu, np. niepowtarzalne kody promocyjne.

Jak często wysyłać newsletter?

Na skuteczność mailingów wpływa kilka czynników, w tym przede wszystkim to, jak często wysyłać newsletter. Kiedy wysyłać newsletter, aby zapewnić sobie najwyższe szanse na jego otwarcie? W zależności od branży, czas między wysyłkami wiadomości może się różnić. Wszystkie przedsiębiorstwa obowiązuje jednak jedna podstawowa zasada: nigdy nie wysyłaj mailingów zbyt często, ponieważ Twoi odbiorcy mogą uznać je za nachalne i Twoje wiadomości trafią do spamu lub odbiorca wypisze się z listy mailingowej. Nie wysyłaj ich też za rzadko, aby użytkownik nie zapomniał o Twej firmie.

Kiedy wysyłać newsletter? Przyjęło się, że newslettery optymalnie jest wysyłać przynajmniej 1-2 razy w miesiącu. Jeśli jednak działasz w branży, która zmienia się dość dynamicznie albo prowadzisz duży sklep, w którym często organizujesz promocje i oferujesz nowe produkty, możesz robić email marketing znacznie częściej, np. 1-2 razy w tygodniu. Pamiętaj o systematyczności – przyzwyczajając odbiorców do konkretnych dat, masz pewność, że będą oni wiedzieli, kiedy mogą się spodziewać nowej wiadomości z atrakcyjnym kuponem rabatowym.

Kiedy najlepiej wysyłać newsletter?

Poza częstotliwością istotne są też godziny wysyłania mailingu. Firmy wyspecjalizowane w e-mail marketingu twierdzą, że najlepsze dni na wysyłkę newslettera to środa i czwartek. Jeśli chodzi o godziny, to w przypadku mailingu biznesowego dobrą porą jest wczesny poranek – ciekawy mailing informacyjny może być świetnym dodatkiem do porannej kawy. Sukcesem może się też okazać mailing wysyłany w okolicach godziny 16:00-17:00, który odbiorcy odczytają podczas powrotu z pracy, np. siedząc w tramwaju lub autobusie.

Miej też na uwadze, że czas, kiedy najlepiej wysyłać newsletter, nie jest ściśle określony. Może być bowiem tak, że w przypadku Twojej branży i biznesu odbiorcy najchętniej czytają maile w poniedziałek albo piątek wieczorem. Dlatego też, aby przekonać się, jaki czas sprawdzi się najlepiej w Twoim przypadku, przeprowadzaj testy wysyłki newsletterów o różnych porach i porównuj wyniki. Analizuj reakcje użytkowników, aby dostosować timing kampanii do preferencji Twoich odbiorców.

Jak wysyłać newsletter i mierzyć jego skuteczność?

Newslettery to narzędzia, które pozwalają na bardzo łatwe i szybkie zmierzenie efektów. Programy do obsługi mailingów umożliwiają wygodne odczytywanie wielu ważnych parametrów. Dzięki nim możesz zatem dokładnie zweryfikować, kto przeczytał Twoją wiadomość, w jakie linki z treści maila klikał, czy dokonał zakupu na stronie docelowej albo co przeglądał, będąc w witrynie. Po podpięciu odpowiednich kodów śledzenia do konkretnych elementów mailingu (np. linków czy przycisków prowadzących do witryny) dane te możesz również śledzić w swoim narzędziu analitycznym, np. Google Analytics.

  • Chcesz wiedzieć więcej?

    Umów się spotkanie.

    Skontaktuj się z nami
    Skontaktuj się z namiSkontaktuj się z nami
  • Zostaw nam swój numer

    Oddzwonimy do Ciebie

    FacebookLinkedIn