Okres świąteczny jest zawsze dość stresującym czasem dla sieci handlowych, zwłaszcza tych generujących większość swoich przychodów właśnie w ostatnich tygodniach roku. W tym oknie sprzedażowym, oprócz Świąt Bożego Narodzenia, jest m.in. Czarny Piątek, który wraz z innymi „wielkimi świątecznymi wydarzeniami handlowymi” w tym roku będzie wyglądał zupełnie inaczej.

Sprzedawcy detaliczni muszą dostosować się do wymogów związanych z COVID-19, wskazujących na zachowanie dystansu społecznego, minimalizowanie dotykania powierzchni i ograniczanie ruchu w placówkach handlowych – a wszystko to przy jednoczesnej optymalizacji sprzedaży. W tym roku największymi zwycięzcami będą te sklepy w święta, które priorytetowo potraktują pragnienia klientów, dotyczące bezpiecznych i wygodnych zakupów. Podpowiadamy, jak wygląda Boże Narodzenie w handlu.

Jak sieci handlowe przygotowują się na święta – wczesny start akcji marketingowych

W przypadku wielu sklepów sezon związany ze sprzedażą bożonarodzeniowych produktów rozpoczyna się już w pierwszych tygodniach października. Na półkach można dostrzec świąteczne słodycze, ozdoby czy prezenty. W tym roku, z powodów opóźnień w łańcuchu dostaw i obaw, że dany towar nie dotrze na czas, kupujący wyjątkowo wcześnie rozpoczęli przygotowania do sezonu. Oznacza to, że sprzedawcy musieli równie szybko rozpocząć świąteczne kampanie marketingowe, aby wyróżnić się na tle konkurencji.

Wiadomo przecież, że placówki handlowe przyciągają klientów nie tylko świątecznymi dekoracjami, lecz także promocjami i łączonymi ofertami sprzedaży. Im szybciej dana sieć rozpocznie bożonarodzeniową akcję marketingową, tym większa szansa na zdobycie klientów. Podejście to wpisuje się w trend konsumencki na rok 2020, w którym klienci są zdecydowanie bardziej selektywni pod względem wydawania swoich dochodów – decydują się na zakupy sprawdzonych marek w znanych sklepach.

Merchandising w święta – maksymalnie dopracowane doświadczenie zakupowe

Dziś bardzo ważna jest również wydajność. Sieci handlowe muszą dokładnie zaplanować przepływ klientów w swoich placówkach. Wielu konsumentów w ankietach, dotyczących zakupów podczas pandemii wskazuje, że nie czuje się komfortowo, udając się do tradycyjnego sklepu. Z kolei osoby, które nie mają problemów z robieniem zakupów w sanitarnym reżimie, nie chcą marnować czasu w długich kolejkach.

Sprzedawcy zachęcają więc ludzi do odwiedzania placówek na wiele różnych sposobów. Dodają stanowiska z kasami bezobsługowymi, wydłużają godziny pracy, gwarantują kompleksową dezynfekcję powierzchni. To zachowania, które mogą być praktykowanie nie tylko w roku 2020, ale i w kolejnych latach. Podkreślenie tego, jak sieci handlowe przygotowują się na święta, dbając o komfort oraz bezpieczeństwo klientów, zachęca kupujących do pójścia do sklepu zamiast robienia zakupów online.

Loader

Jak zmienia się handel przed świętami – przyciąganie uwagi klienta

Promocje i atrakcyjne oferty to nie jedyne sposoby na zwiększenie obrotów w Boże Narodzenie w handlu. Omawiając to, jak sklepy wielkopowierzchniowe przygotowują się do świąt, nie można pominąć aranżacji wystaw i wnętrz placówek. Specjaliści robią wszystko, by klient na każdym kroku czuł ten doskonale znany, magiczny klimat. Merchandising w święta obejmuje wystawy pełne bożonarodzeniowej symboliki, specjalne oświetlenie, w którym dominują różnokolorowe lampki choinkowe, nastrojową muzykę, a nawet korzenne zapachy. Wszystko to ma oddziaływać na zmysły, budować wyjątkową atmosferę i zatrzymywać konsumentów na dłużej w sklepie.

Istotne znacznie ma również sposób prezentacji produktów. Właściwie dobrane barwy, takie jak złoty, zielony, czerwony czy biały, mogą sprawić, że dany towar prezentuje się w zupełnie innym, ekskluzywnym stylu. W placówkach handlowych nie brakuje w tym czasie także tematycznych materiałów POS. Wszelkiego rodzaju standy czy roll-upy zachęcają klientów do sięgnięcia po produkty ze świątecznej, zazwyczaj limitowanej serii. Obserwując to, jak sklepy wielkopowierzchniowe przygotowują się do świąt, nie można nie zauważyć, że coraz większa uwaga przykładana jest do lokalizacji oraz jakości sezonowych materiałów POS. Mają one za zadanie zaintrygować konsumentów, odpowiedzieć na ich pytania i utwierdzić w przekonaniu, że wybrany towar jest np. doskonałym pomysłem na prezent.

Sklepy w święta – zatrudnianie dodatkowej obsługi

Osoby, które zdają sobie sprawę z tego, jak zmienia się handel przed świętami, wiedzą również, jak ważna jest w tym czasie jakość obsługi klienta. Konsumenci często robią bożonarodzeniowe zakupy w pośpiechu, mają mnóstwo pytań, dotyczących konkretnych produktów, w wielu przypadkach potrzebują także pomocy w dokonaniu odpowiedniego wyboru np. prezentów. Dlatego sieci handlowe kilka tygodni przed sezonem świątecznym rozpoczynają zatrudnianie dodatkowych osób do pracy. Ta dodatkowa pomoc ma przede wszystkim sprawić, że wszystkie złożone zamówienia zostaną obsłużone na czas, a klienci będą mieli zapewnione wsparcie na każdym etapie zakupów.

Wczesne rozpoczęcie akcji marketingowych, zagwarantowanie wysokiego komfortu w sklepach, dbanie o prezentację produktów i odpowiednią atmosferę, a także oferowanie profesjonalnej obsługi klienta to podstawowe działania sklepów wielkopowierzchniowych przed świętami. Ważne jest również zatroszczenie się o to, by na półkach nie zabrakło sezonowych towarów oraz wyciąganie właściwych wniosków z poprzednich lat. Dzięki temu doświadczenia zakupowe klientów w okresie Bożego Narodzenia są na najwyższym poziomie, co przekłada się na wyraźny wzrost zysków sieci handlowych.

  • Chcesz wiedzieć więcej?

    Umów się spotkanie.

    Skontaktuj się z nami
    Skontaktuj się z namiSkontaktuj się z nami
  • Zostaw nam swój numer

    Oddzwonimy do Ciebie

    FacebookLinkedIn