Teoretycznie, sprzedawca powinien najlepiej wiedzieć, jak wycenić swój asortyment. Tymczasem, wiele osób odpowiedzialnych za sprzedaż, popełnia podstawowe błędy, w wyniku których wycena produktu nijak ma się do jego realnej wartości oraz kwoty, jaką za dany towar jest w stanie zapłacić konsument. Jak ustalić cenę dla swojego produktu, unikając przy tym najpowszechniejszych błędów? Zapraszamy do zapoznania się z naszym uniwersalnym poradnikiem.

Dlaczego odpowiednia wycena produktu jest ważna?

Optymalna cena produktów to niezbędny warunek ich sprzedaży. Trudno wyobrazić sobie sytuację, w której sklep stacjonarny lub internetowy osiąga satysfakcjonujące wyniki, sprzedając identyczny produkt w cenie znacznie wyższej niż konkurencja. Warto jednak zdawać sobie sprawę z faktu, że ustalanie ceny sprzedaży nie powinno uwzględniać wyłącznie wartości samego towaru, ale także wartość potrzeby, którą pragnie zaspokoić osoba nabywająca dany produkt lub usługę.

Ustalanie ceny produktu – na to warto zwracać uwagę!

Biorąc pod uwagę fakt, że wiele osób nie wie, jak ustalić cenę dla swojego produktu, poniżej prezentujemy kilka najistotniejszych aspektów, o których warto pamiętać, określając po ile chcemy sprzedawać nasz asortyment.

1. Nie skupiaj się wyłącznie na kosztach

Na wstępie radzimy, by uniknąć jednego z najpowszechniejszych błędów przy wycenach towaru, czyli sprowadzania wszystkiego do zysków i nakładów. Ustalanie ceny produktu z uwzględnieniem wyłącznie wysokości marży czy ponoszonych kosztów to prosty krok do zaniżania stawek, ponieważ przedsiębiorca kieruje się wyłącznie kalkulacją określająca wysokość marży czy konieczny do uzyskania zysk ze sprzedaży towaru.

2. Uwzględniaj różne oczekiwania cenowe klientów

Zastanawiając się jak wycenić produkt, warto uwzględniać fakt, że różne grupy konsumentów mogą mieć zróżnicowanie oczekiwania względem cen. Czy dążenie do zapewnienia tej najniższej zawsze będzie korzystne? Warto uświadomić sobie, ze wśród konsumentów znajdują się także te osoby, dla których wyższa cena stanowi synonim lepszej jakości produktu i chętniej wybiorą droższy produkt, który ich zdaniem bardziej zasługuje na zainteresowanie.

3. Monitoruj rynek

Oczywiście, wycena produktu nie może być oderwana od rzeczywistości. Właśnie dlatego, jednym z podstawowych obowiązków każdego przedsiębiorcy prowadzącego sprzedaż, jest regularne monitorowanie sytuacji na rynku. Nawet jeśli Twoim priorytetem jest zapewnienie najniższej ceny, postaraj się, by nie była ona rażąco niższa od średniej – to może budzić podejrzenia. Jeśli konkurencja sprzedaje dany produkt za ok. 100 zł, zaproponuj 97-98 zł. Dzięki temu pozostaniesz najtańszy, jednocześnie nie wypadając poza obszar zainteresowania klientów.

4. Wyczuj potrzeby klientów i odpowiadaj na nie

Wyobraź sobie, że litr diesla na stacjach w centrum miasta kosztuje średnio 6,5 zł. Teraz zastanów się, ile za to samo paliwo byłaby w stanie zapłacić osoba, której oleju napędowego zabrakło na środku autostrady, w odległości kilkudziesięciu kilometrów od najbliższej stacji paliw? Z pewnością znacznie więcej. Jeśli nie wiesz, jak ustalić cenę produktu, wykorzystaj ten prosty przykład przy wycenie swojego asortymentu. Kieruj się nie tylko zakładanym poziomem zysku i faktyczną wartością produktu, ale także tym, ile Twój klient jest w stanie za niego zaoferować.

5. Uwzględniaj wartość marki dla nabywcy

Kolejnym czynnikiem, który powinno objąć ustalenie ceny sprzedaży, jest pozycja marki na rynku. Pamiętaj, że w przypadku produktów klasy premium wyższa cena jest wręcz pożądana przez nabywców, ponieważ naturalnie utożsamia się ją z wysoką jakością oraz ekskluzywnością danego asortymentu. Luksusowe marki z definicji są drogie, dlatego w przypadku wyceny ich produktów warto stosować nieco inne kryteria niż przy ustalaniu cen artykułów pierwszej potrzeby czy towarów z tzw. średniej półki.

6. Testuj swoje ceny

Nie wiesz, jak ustalić cenę dla swojego produktu, by uzyskać optymalny poziom? Dobrą praktyką jest prowadzenie własnych analiz, uwzględniających m.in. okresowe zmiany cen w sklepie. Dzięki temu sprawdzisz, ile wynosi graniczna cena, którą są w stanie zapłacić Twoi klienci. Dowiesz się też, jak konsumenci reagują na zmiany cennika, co stanowi niezwykle wartościową informację dla każdego sprzedawcy.

7. Monitoruj rynek i zwyczaje konsumentów

Pamiętaj, że nawet perfekcyjne ustalenie ceny sprzedaży nie zapewni Ci sukcesu, jeśli zrezygnujesz z regularnego badania rynku. Nowe trendy w sprzedaży pojawiają się nieustannie, a zmieniające się zwyczaje konsumenckie wymuszają na sprzedawcach modyfikowanie oferty w celu zapewnienia optymalnego komfortu zakupów. Jeśli cała branża włącza się w sezonowe wyprzedaże lub oferuje atrakcyjne zniżki swoim klientom, to z pewnością trudno będzie zignorować ten fakt, podobnie jak to, że konkurencja oferuje np. darmową dostawę zakupów za określoną kwotę.

8. Wykorzystaj kalkulator wyceny produktu

Ostatnią z proponowanych przez nas wskazówek dotyczących tego, jak wycenić produkt, jest skorzystanie z gotowych rozwiązań oferowanych online i całkowicie za darmo. Przykładem przydatnego narzędzia jest z pewnością kalkulator wyceny produktu, który pozwoli Ci określić wszystkie najważniejsze parametry towaru oraz obliczy dla Ciebie optymalną cenę. Radzimy jednak, aby tego rodzaju rozwiązania traktować raczej jak cenną wskazówkę, a nie wyrocznię.

Ustalenie ceny sprzedaży – zadbaj o optymalną wycenę

Po przeczytaniu tego artykułu wiesz już, jak ustalić cenę produktu i na co zwracać uwagę, przygotowując wycenę asortymentu w swoim sklepie. Oczywiście, przy określaniu narzutów oraz marży nie musisz stosować się do wszystkich wymienionych przez nas kryteriów. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wycena produktu została oparta również o indywidualne aspekty, takie jak specyfika grupy docelowej czy charakter produktu. Pamiętaj również, że jeśli potrzebujesz wsparcia w procesach sprzedażowych, zawsze możesz się z nami skontaktować, aby uzyskać profesjonalną pomoc.

  • Chcesz wiedzieć więcej?

    Umów się spotkanie.

    Skontaktuj się z nami
    Skontaktuj się z namiSkontaktuj się z nami
  • Zostaw nam swój numer

    Oddzwonimy do Ciebie

    FacebookLinkedIn