Załóżmy, że idziesz do sklepu specjalnie po Twój ulubiony napój, ale niestety, okazuje się, że półka świeci pustkami. Co czujesz – rozczarowanie, złość, rezygnację? Rolą merchandisera jest dbanie o to, by klienci mieli swobodny dostęp do produktów. Praca, jako merchandiser – na czym polega w praktyce? Co to za zawód: merchandiser? Zapraszamy do lektury.

Merchandiser: definicja

Zacznijmy od podstaw i wyjaśnijmy sobie, kim jest merchandiser. Co to znaczy, że ktoś pracuje w tym charakterze? Merchandiser to po prostu ekspozytor towaru, który może być zatrudniony przez konkretnego producenta, sieć sklepów czy agencję merchandisingową. W związku z tym, jednym z podstawowych obowiązków (ale nie jedynym!), jakie posiada merchandiser jest wykładanie towaru.

Praca, jako merchandiser wymaga pomysłowości, spostrzegawczości i odpowiedniego przygotowania merytorycznego. Merchandiserzy mają bowiem bardzo duży wpływ na sposób, w jaki są zaprezentowane określone towary. Wyjaśnijmy to sobie na konkretnym przykładzie: czym zajmuje się merchandiser w sklepie odzieżowym? Jedną z jego powinności może być, na przykład, troska o to ekspozycję witryny sklepowej. Witryna jest bowiem jednym z tych elementów, które mogą zachęcić potencjalnego klienta do odwiedzin w sklepie.

Merchandiser: rodzaj zatrudnienia

W zależności od pracodawcy, merchandiser stacjonarny jest zatrudniony na stałe w jednym punkcie sprzedaży. Wówczas, jak łatwo się domyśleć, ma pod opieką tylko ten konkretny punkt. Bardzo często mamy jednak do czynienia z rozwiązaniem, jakim jest merchandising mobilny. Oznacza to, że mobilny merchandiser zajmuje się kilkoma punktami na raz. Merchandiser regionalny, jak sama nazwa wskazuje, trzyma pieczę nad punktami handlowymi znajdującymi się w określonym regionie, na przykład, dbając o produkty z oferty konkretnego producenta.

Zakres obowiązków merchandisera

Wiemy już, co robi merchandiser i na czym właściwie polega praca na stanowisku merchandisera, dlatego teraz spróbujmy sobie wyjaśnić, jakie obowiązki ma na swoich barkach ekspozytor towarów. Co robi osoba zajmująca się merchandisingiem? Zakres obowiązków ekspozytora towaru to w pierwszej kolejności umiejętne wykładanie produktów. Zadania, przed jakimi staje merchandiser polegają przede wszystkim na kompetentnym wyłożeniu i wyeksponowaniu produktów, nad którymi trzyma piecze.

Obowiązki merchandisera obejmują troskę o to, żeby w danym punkcie handlowym artykuły były stale dostępne dla klientów. Zadania, jakie realizuje ekspozytor towarów zmierzają do odpowiedniego przedstawienia produktów oraz wystawienie ich w wystarczającej ilości. Co więcej, merchandiser nadzoruje daty ważności dostępnych towarów. Do jego obowiązków należy także pozyskiwanie danych i ich raportowanie. To na barkach merchandiserów spoczywa wdrażanie różnego rodzaju promocji itp.

Kto może zostać merchandiserem?

Chcesz pracować w charakterze ekspozytora towarów i zastanawiasz się, jakie wymagania musisz spełnić?

  • Po pierwsze: prawo jazdy. Posiadanie prawa jazdy jest koniecznością w przypadku merchandiserów mobilnych, którzy pod swoją opieką mogą mieć kilka punktów handlowych i muszą się sprawnie przemieszczać pomiędzy nimi, a niektórych przypadkach odległości mogą być naprawdę duże.
  • Po drugie: zainteresowanie konkretnym sektorem produktów. Załóżmy, że merchandisera potrzebuje firma z branży odzieżowej. W takim przypadku, znajomość najnowszych trendów i zainteresowanie modą mogą być dużym plusem kandydata, który stara się o tę posadę.
  • Po trzecie: spostrzegawczość i pomysłowość. Te dwie cechy bardzo przydają się podczas realizowania obowiązków merchandisera. Szybkie wyłapywanie ewentualnych nieprawidłowości i sprawne reagowanie w podobnych sytuacjach to podstawa.
  • Po czwarte: w pracy merchandisera pomocna może okazać się znajomość technik sprzedaży oraz mechanizmów, które rządzą decyzjami zakupowymi klientów.

Reasumując: merchandiser to osoba odpowiedzialna za sposób, w jaki produkty są zaprezentowane, ale na barkach ekspozytora towarów spoczywa również konieczność dbania o to, by na półkach znajdowała się wystarczająca ilość artykułów, kontrola dat ważności i różnego rodzaju działania, których celem jest pozytywne wpłynięcie na wyniki sprzedażowe.

  • Chcesz wiedzieć więcej?

    Umów się spotkanie.

    Skontaktuj się z nami
    Skontaktuj się z namiSkontaktuj się z nami
  • Zostaw nam swój numer

    Oddzwonimy do Ciebie

    FacebookLinkedIn