Stworzenie udanego biznesu jest możliwe za pomocą odpowiedniej reklamy swoich produktów lub usług. Celem kampanii reklamowej powinno być dotarcie do właściwej grupy docelowej. Jednym z najbardziej skutecznych rozwiązań okazuje się pozycjonowanie lokalne. Z tego artykułu dowiesz się następujących rzeczy:

Czym jest marketing lokalny?

Najbardziej podstawowa definicja lokalnego marketingu oznacza działania skupione na promocji firmy oraz zdobyciu klientów w danym regionie. Stosuje się go najczęściej do zareklamowania własnej działalności w internecie, poprzez pozycjonowanie swojej strony w wyszukiwarce. Chodzi w tym o to, aby potencjalny klient, po wpisaniu danej frazy, otrzymał w wynikach wyszukiwania naszą ofertę. Im wyżej taki link się znajdzie, tym większa szansa na jego kliknięcie. Lokalne pozycjonowanie stron w ogólnym zarysie nie różni się od pozycjonowania ogólnokrajowego. Wykorzystuje się w tym celu te same metody oraz kanały ruchu. Do tych ostatnich należy przede wszystkim ruch organiczny z wyszukiwarki, ruch z reklam – np. Google Ads, a także ruch z mediów społecznościowych oraz zewnętrznych serwisów. Jeżeli zdecydujesz się na marketing lokalny, należy przyjąć odpowiednią strategię, dzięki której strona stanie się widoczna przede wszystkim dla osób mieszkających lub przebywających na danym obszarze.

Dlaczego warto inwestować w lokalny marketing?

Do największych zalet, jakie przynosi reklama lokalna, trzeba zaliczyć fakt, że małe firmy, działające najczęściej w granicach jednego miasta, gminy lub województwa, nie muszą konkurować na poszczególne frazy kluczowe z wielkimi, ogólnokrajowymi przedsiębiorstwami. Tego typu rywalizacja byłaby skazana na porażkę. Jednak lokalny marketing daje właścicielom regionalnych biznesów możliwość skupienia się na pozyskiwaniu klientów w ich bezpośrednim zasięgu. Niewątpliwą korzyścią takiego rozwiązania okazuje się także redukcja kosztów, które trzeba ponieść w związku z przeprowadzeniem kampanii reklamowej w internecie. Ponieważ jest ona skierowana wyłącznie do wybranych użytkowników, kosztuje mniej w porównaniu z promocją o większym zasięgu. Oczywiście, wciąż trzeba liczyć się z konkurencją w postaci innych okolicznych firm oferujących podobne usługi. Trzeba się jakoś wyróżnić na ich tle, mieć dobre pomysły na marketing lokalny. Jeżeli obierze się skuteczną strategię, marketing lokalny online pozwoli zwiększyć ruch na stronie, a to z kolei może przełożyć się na większą liczbę klientów.

Kiedy postawić na reklamę lokalną, a kiedy ogólnokrajową?

Pomimo opisanych wyżej korzyści, nie zawsze opłaca się inwestować w pozycjonowanie lokalne. Skuteczność takich działań zależy bowiem od różnych czynników. Jednym z najważniejszych okazuje się profil firmy. Jeżeli zajmuje się ona sprzedażą z możliwością wysyłki towarów, to wówczas marketing lokalny ograniczy potencjał związany z dotarciem do szerokiej grupy odbiorców. W takim przypadku warto zainwestować w reklamę, która pozwoli pozyskać klientów z całego kraju. Natomiast lokalne pozycjonowanie stron jest wskazane w przypadku usług świadczonych wyłącznie w konkretnym miejscu. Przykładem mogą być restauracje, hotele, atrakcje turystyczne, salony kosmetyczne i fryzjerskie, serwisy samochodowe, biura, agencje czy punkty usługowe. Reklama lokalna jest najbardziej skutecznym sposobem promocji nie tylko w przypadku miejsc, do których może się udać potencjalny klient. Także wszelkiego rodzaju fachowcy oraz firmy z branży budowlano-remontowej, świadczący usługi na określonym terenie, powinni zainwestować w lokalny marketing.

Jakich klientów pozwala uzyskać pozycjonowanie lokalne?

Jeżeli Twoje pomysły na marketing lokalny okażą się skuteczne, pozwolą Ci zbudować wartościowy ruch na stronie. Oznacza to nie tylko dużą liczbę wyświetleń, ale też dotarcie ze swoja oferta do tych użytkowników, którzy faktycznie szukają konkretnych usług, świadczonych w określonym miejscu. Marketing lokalny online ma tę przewagę nad tradycyjnymi sposobami reklamy – jak np. billboardy lub spoty telewizyjne – że nie próbuje przyciągnąć uwagi zupełnie przypadkowych osób, coraz bardziej obojętnych na tego typu działania i prawdopodobnie nieposzukujących aktualnie akurat takiej usługi. Pozycjonowanie lokalne polega na tym, że dana oferta będzie widoczna dla osoby, która właśnie jej szuka, jest zainteresowana skorzystaniem ze świadczonej przez Ciebie usługi. Lokalne pozycjonowanie stron pozwoli zbudować wizerunek marki na lokalnym rynku oraz zaufanie osób korzystających z oferty, co w niektórych przypadkach, w zależności od branży, przełoży się na powiększenie bazy powracających klientów.

Jakie pomysły na marketing lokalny sprawdzają się najlepiej?

Nie ulega wątpliwości, że strategia odgrywa kluczowe znaczenie w skutecznej promocji firmy. Trzeba mieć pomysł na to, jak poprowadzić marketing lokalny, by przyniósł spodziewane efekty. Chociaż reklama lokalna jest przeznaczona dla ograniczonej liczny odbiorców, warto jak najbardziej zdywersyfikować kanały ruchu. Postawienie wyłącznie na płatną reklamę lub tylko na organiczne wyniki wyszukiwania, grozi zmniejszeniem widoczności dla potencjalnych klientów, co może powodować ich stratę na rzecz konkurencji. Warto też dostosować pomysły na marketing lokalny do bieżących trendów. Dziś klienci, szczególnie ci młodsi, poszukiwania prowadzą nie za pomocą wyszukiwarek, a mediów społecznościowych. Warto zatem zaznaczyć swoją obecność na Facebooku, Instagramie, Tik Toku, LinkedIn oraz innych popularnych portalach. Skuteczny lokalny marketing to jednak nie tylko działania podejmowane online. Warto równoważyć je tymi prowadzonymi poza internetem, czyli po prostu zadbać o jak najlepszą obsługę klienta już w salonie czy innym punkcie. To zwiększa szansę, że jego pozyskanie zapewnione przez marketing lokalny online nie będzie jednorazowe, lecz zachęcimy go do kolejnych wizyt.

  • Chcesz wiedzieć więcej?

    Umów się spotkanie.

    Skontaktuj się z nami
    Skontaktuj się z namiSkontaktuj się z nami
  • Zostaw nam swój numer

    Oddzwonimy do Ciebie

    FacebookLinkedIn