Wielokrotnie udowodniono, że odpowiednie wyeksponowanie sprzedawanych produktów zwiększa prawdopodobieństwo ich zakupu. Dotyczy to wszystkich lokalów handlowych, włącznie z aptekami. Od 2012 roku, gdy weszła w życie nowelizacja prawa farmaceutycznego, tym ostatnim nie wolno się aktywnie promować. Istnieje jednak szereg metod, dzięki którym mogą zwiększyć swoje obroty. Wystarczy wdrożyć tzw. visual merchandising, aby zmaksymalizować zyski danego punktu aptecznego.
Merchandising apteczny – główne założenia
Podobnie jak w przypadku sklepu spożywczego, odzieżowego etc., do głównych założeń merchandisingu aptecznego należy ustalenie grupy bądź grup docelowych klientów, a także ich potrzeb. Nie bez znaczenia pozostaje ekspozycja towaru w aptece. Żeby przynosiła korzyści, powinna być zgodna z sezonowymi trendami. Warto pamiętać o regularnym sprawdzaniu, czy na półkach panuje porządek, a co za tym idzie, usuwać stłuczone butelki lub uszkodzone opakowania. Oprócz tego trzeba położyć nacisk na częste uzupełnianie braków.
Przygotowując się do rozstawienia produktów, najlepiej trzymać się tych samych zasad, które obowiązują w sklepach np. spożywczych. Innymi słowy, podzielić pomieszczenie na zimne (niebieskie) oraz gorące (czerwone) strefy. Pierwsze znajdują się przy wejściu, a drugie przy kasie. Asortyment specjalistyczny, po który sięga określona, wąska grupa klientów, należy zaprezentować w zimnej strefie. W gorącej powinny się znajdować artykuły pierwszej potrzeby typu produkty sezonowe (np. środki przeciwgorączkowe w zimie), leki przeciwbólowe etc.
Merchandising apteka – na co zwrócić uwagę?
Model stref czerwonych i niebieskich odpowiada potrzebom klienta, który wraz ze zbliżaniem się do kasy staje się coraz bardziej skupiony. Zaraz po przekroczeniu progu apteki jego uwaga ulega rozproszeniu, dlatego dobrym rozwiązaniem będzie rozmieszczenie w pobliżu wejścia materiałów reklamowych. W przypadku punktów aptecznych kupujący ma zwykle więcej czasu na zapoznanie się z asortymentem niż np. w sklepie spożywczym. Warto to wykorzystać.
Efektywny merchandising apteczny obejmuje nie tylko eksponowanie ulotek czy plakatów tak, aby klient miał z nimi jak najdłuższy kontakt. Do dobrej praktyki należy rozstawienie na drodze do kasy wysepek promocyjnych. Trasa do punktu docelowego (miejsca przy ladzie) wydłuża się, a to zwiększa szansę, że kupujący doda do listy zakupów kilka dodatkowych artykułów.
Ekspozycja towaru w aptece – gdzie i na jakiej wysokości?
Podczas planowania ustawienia produktów w gablotach stałych oraz sezonowych warto kierować się regułami poziomu wzroku, prawej ręki oraz lewego oka. To zasady o potwierdzonej skuteczności w zakresie pomnażania zysków lokali handlowych. Merchandising w aptece oraz punktach aptecznych opiera się na eksponowaniu asortymentu z prawej strony, czyli tam, gdzie klienci skupiają swoją uwagę. Nie dotyczy to miejsc, w których zakupów dokonuje się przy okienku. W takich przypadkach przyjmuje się, że w pierwszej kolejności kupujący sięga po towar z lewej strony półki. Można to porównać z czytaniem książki – od lewej strony do prawej.
Przy rozmieszczaniu produktów po odpowiednich stronach nie wolno zapominać o wysokości półek. Najrzadziej kupowane artykuły mieszczą się na najniższych półkach, natomiast najchętniej wybierane to te, które znajdują się na wysokości wzroku klientów. Warto wyłożyć na tym poziomie topowy asortyment, a oprócz tego pamiętać o promocjach. Obniżki cenowe znacząco zwiększają zainteresowanie towarami na eksponowanych półkach.
Merchandising w aptece – produkty sezonowe
Artykuły sezonowe zajmują szczególne miejsce w aptecznej ofercie. Z tego powodu ważne, aby zostały umiejętnie zaakcentowane. Powinny być ulokowane w widocznym dla klientów, łatwo dostępnym punkcie – najlepiej w przeszklonych gablotach. Świetnym rozwiązaniem będzie pogrupowanie produktów według ich przeznaczenia. Przykładowo, można zestawić w jednej gablocie kosmetyki przyspieszające opalanie albo środki chroniące skórę przed nadmierną ekspozycją na promienie słoneczne.
Poza lokalizacją asortymentu na półkach w poszczególnych strefach liczy się także lokalizacja samego punktu handlowego. Jeżeli chodzi o działalność taką jak merchandising apteka powinna brać pod uwagę swoje położenie. Obiekt umiejscowiony na nowym, typowo rodzinnym osiedlu stanie się atrakcyjniejszy, kiedy pojawi się w nim m.in. kącik dla dzieci z miejscem do rysowania czy książeczkami. Z kolei apteka przy sanatorium albo w przychodni będzie przynosiła większe zyski ze sprzedaży leków dla seniorów. Ponieważ znaczącą grupę klientów stanowią osoby starsze, dobrze pomyśleć o wstawieniu do lokalu ławki albo krzeseł.
Merchandising zyskuje coraz większą popularność w aptekach. Obiekty wykorzystują jego potencjał samodzielnie albo decydują się na usługi agencji merchandisingowych. Oferty tego rodzaju firm cieszą się szczególnym powodzeniem wśród aptek sieciowych. Merchandising apteczny przekłada się na konkretne korzyści, więc można założyć, że będzie przybywać placówek stosujących jego reguły.
Chcesz wiedzieć więcej?
Umów się spotkanie.
Skontaktuj się z namiZostaw nam swój numer
Oddzwonimy do Ciebie