Jakie narzędzia warto stosować w trakcie badania konkurencji?

Badanie konkurencji to kluczowa część nie tylko każdej dobrej strategii marketingowej, ale także po prostu prowadzenia biznesu. Termin ten jeszcze kilkanaście lat temu mógł kojarzyć się negatywnie, ale dziś analiza innych firm, działających np. w obrębie tej samej branży, to powszechna i dobra praktyka. Do badań wykorzystuje się szereg nowoczesnych metod oraz narzędzi, pozwalających ocenić rynkowe przewagi, poziom obsługi klienta czy jakość oferty. Podpowiadamy jak przeanalizować konkurencję za pomocą sprawdzonych rozwiązań.

Na czym polega analiza konkurencji?

Badania konkurencji obejmują identyfikację innych firm, działających w obrębie tej samej branży lub rynku, ocenę ich mocnych i słabych stron, dostarczanych produktów, oferowanych usług, a także wdrażanych rozwiązań marketingowych. Celem tego procesu jest zdobycie jak największej ilości informacji na temat swoich konkurentów. Dzięki analizie można oszacować jakie zagrożenia istnieją dla prowadzonej bądź dopiero co zakładanej firmy.
Dokładny opis konkurencji warto przygotować jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży produktów i usług, na wczesnym etapie zakładania firmy. Dzięki temu już na samym początku będzie można uniknąć kosztownych błędów.

Jakie korzyści zapewnia badanie rynku i konkurencji?

Historia zna przypadki wielu przedsiębiorców, którzy ponieśli straty w swoim biznesie na rzecz innych firm, ponieważ nigdy nie poświęcili czasu na takie działania jak analiza konkurencji. Zrozumienie tego, co oraz w jaki sposób robią inne podmioty, pomaga w wielu aspektach rozwijania przedsiębiorstwa, układania strategii marketingowej, a także wdrażania nowych produktów lub usług. Krótko opiszemy najważniejsze korzyści, które gwarantuje badanie rynku i konkurencji:

Lepsze rozumienie rynku

Badanie konkurencji może m.in. ujawnić trendy na rynku, które w innym przypadku często zostają przeoczone. Zdolność do identyfikowania i przewidywania trendów jest ogromnym atutem dla każdej firmy. Pomaga nie tylko dostosować ofertę do oczekiwań klientów, ale także skutecznie docierać do coraz szerszego grona odbiorców.

Efektywne planowanie przyszłości

Najważniejszym „produktem ubocznym” badań konkurencyjnych jest możliwość skonstruowania strategicznego planu rozwoju firmy. Obejmuje on takie rzeczy, jak: ulepszanie produktu lub usługi, ustalanie ich cen, dopracowywanie procedur obsługi klienta czy określanie punktu odniesienia do pomiaru wzrostu prowadzonej działalności.

Optymalizacja działań marketingowych

Konkurencja firm w dużej mierze opiera się o realizowane strategie marketingowe. Klienci zwracają uwagę na to, jak dany produkt lub usługa poprawia ich życie. Jeśli odchodzą do konkurencji, są dwie możliwości – inna marka dostarcza im zdecydowanie lepszy produkt lub po prostu efektywniej radzi sobie z komunikowaniem korzyści i mocnych stron oferowanych towarów. W tym drugim przypadku mamy do czynienia z efektywniej prowadzonymi działaniami marketingowymi. Badania konkurencji pomagają zrozumieć, dlaczego klienci decydują się kupować od danej firmy. W tym obszarze można analizować m.in. kampanie w mediach społecznościowych, reklamy w mediach tradycyjnych i outdoorze czy metody pozycjonowania strony.

Identyfikacja luk rynkowych

Odpowiednio przygotowany opis konkurencji, oprócz mocnych i słabych stron innych firm, będzie zawierał m.in. charakterystykę grup docelowych. Analizując takie dane zazwyczaj można zauważyć, że istnieją odbiorcy, którzy są ignorowani przez konkurencję – nie oferuje się im dostosowanych do określonych potrzeb produktów i usług. Dzięki zidentyfikowaniu tej luki oraz odpowiedniej modyfikacji swojego asortymentu łatwo dociera się do nowych potencjalnych klientów.

Które metody analizy konkurencji warto wdrożyć w biznesie?

Wraz z rozwojem oraz zmianami poszczególnych rynków powstało wiele sposobów na to jak przeanalizować konkurencję, aby otrzymać przydatne dane i móc na ich podstawie wyciągnąć wnioski. Niektóre z zaprezentowanych rozwiązań warto wdrożyć jeszcze przed uruchomieniem działalności gospodarczej, inne mogą być bardzo przydatne już podczas prowadzenia firmy. Krótko opiszemy najważniejsze etapy, narzędzia i metody analizy konkurencji.

Identyfikacja głównych konkurentów

To może wydawać się oczywiste, ale pierwszym krokiem będzie po prostu określenie, kim są nasi najistotniejsi konkurenci. Nie jest to skomplikowany proces. Istnieją dwa różne typy konkurentów, których warto zidentyfikować: bezpośredni i pośredni.

Konkurencja bezpośrednia polega na oferowaniu produktów lub usług dla tej samej bazy klientów (zaspokajanie tych samych potrzeb), w obrębie tego samego rynku lub branży. Przykładem firm, które ze sobą bezpośrednio konkurują mogą być dwie różne marki, produkujące buty do biegania. Grupa docelowa jest w tym przypadku taka sama, a towar pełni podobną funkcję, choć może różnić się ceną czy wyglądem.

Konkurencja pośrednia to aspekt, na który wielu przedsiębiorców nie zwraca uwagi, co może być kosztownym błędem. Polega ona na walce o ten sam rynek lub grupę klientów, ale za pomocą innych produktów bądź usług. Przykłady konkurencji pośredniej to np. lokale gastronomiczne, działające w tym samym mieście – jeden może zajmować się kuchnią włoską, a drugi przygotowywaniem tradycyjnych dań azjatyckich. Oba podmioty zaspokajają taką samą potrzebę klientów, ale w inny sposób.
Jakie narzędzia konkurowania na rynku można wykorzystać do takiej analizy? Najłatwiej identyfikację konkurentów przeprowadzić przy pomocy Google’a – wystarczy wpisać w wyszukiwarkę określone kategorie produktów lub usług i sprawdzić, które firmy mają je w swojej ofercie. Warto zerknąć również na internetowe bazy, gromadzące podstawowe dane o firmach z podziałem na najpopularniejsze branże. Konkurencja bezpośrednia i pośrednia może zostać wskazana również przez samych klientów – warto podpytać osoby, do których planuje się kierować ofertę, z jakich usług lub produktów na co dzień korzystają.

Desk research, czyli analiza danych zastanych

Po zidentyfikowaniu głównych konkurentów warto dokładnie przejrzeć wszystkie informacje, które można znaleźć na ich temat w sieci lub wszelkiego rodzaju mediach i zbiorach dokumentów. Dziś analizę danych zastanych zazwyczaj rozpoczyna się od źródeł cyfrowych, w tym treści publikowanych na stronie internetowej firmy oraz w mediach społecznościowych.

Badanie opinii rynkowych

Metoda ta dotyczy klientów, na których koncentruje się konkurencja firm. Działania w tym zakresie obejmują m.in. badania ankietowe kierowane do konsumentów. Można w nich wyrazić opinie na temat określonych produktów, usług lub swoich preferencji zakupowych. Innym rozwiązaniem w ramach tej metody jest także dokładna analiza recenzji, które zostały opublikowane w mediach społecznościowych, w Google i na stronie internetowej na temat konkurencyjnych firm. Warto w nich zwrócić uwagę na to, jakie wady lub zalety produktów są najczęściej wskazywane oraz w jaki sposób pracownicy odpowiadają klientom. Na bazie liczby takich opinii można również ocenić popyt na określoną ofertę.

Zakup jako tajemniczy klient

Rozwiązania, takie jak mystery shopping, to stosowane od wielu lat narzędzia konkurowania na rynku. Metoda ta polega na wcieleniu w się w rolę klienta i dokonaniu zakupu oferowanego przez konkurencję produktu lub usługi. Proces ten zwykle prowadzony jest według założonego wcześniej scenariusza, podczas którego analizuje się m.in. jakość obsługi, sposób dostarczenia towaru czy rozwiązania konfliktowych sytuacji.

Przeprowadzenie wywiadu gospodarczego

To metoda często stosowana jest w przypadku firm, z którymi dany podmiot chce nawiązać współpracę, ale można wykorzystać ją również do analizy konkurencji. Polega ona na pozyskaniu m.in. danych finansowych, związanych z określonym przedsiębiorstwem. Informacje te pozwalają zorientować się, czy prowadzona działalność jest zyskowna, a przyjęta strategia przynosi odpowiednie efekty.

Jakie narzędzia warto stosować w trakcie badania konkurencji?

Opisaliśmy już na czym polega analiza konkurencji, przedstawiliśmy jej metody oraz podaliśmy przykłady konkurencji pośredniej i bezpośredniej. Pozostało wskazać kilka narzędzi, które warto wykorzystać do prowadzenia badań.
Nowoczesne oprogramowanie i technologia sprawiają, że prowadzenie analizy konkurencji jest dziś łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Do kompleksowych badań można wykorzystać m.in. SEMrush. To narzędzie obejmujące ponad 30 funkcji, które wykorzystuje się w przypadku SEO, kampanii PPC, a także badania słów kluczowych i innych działań konkurencji.
Kolejną przydatną aplikacją jest Brand24, która służy do monitorowania internetu na wskazane słowa kluczowe. Z pomocą tego narzędzia można m.in. podejrzeć co klienci mówią zarówno o naszej firmie, jak i o konkurencji. Aplikacja gromadzi także informacje z mediów społecznościowych, co jest bardzo przydatne w przypadku analizy opinii konsumentów.
Na koniec warto wspomnieć o Similar Web, który służy do analizy ruchu na stronie internetowej. Dzięki temu narzędziu można uzyskać dostęp do kluczowych wskaźników dla dowolnej witryny, w tym wskaźnika zaangażowania, rankingu słów kluczowych i źródła pochodzenia ruchu.

  • Chcesz wiedzieć więcej?

    Umów się spotkanie.

    Skontaktuj się z nami
    Skontaktuj się z namiSkontaktuj się z nami
  • Zostaw nam swój numer

    Oddzwonimy do Ciebie

    FacebookLinkedIn