Marketing treści to jeden z najgorętszych trendów marketingowych ostatnich lat. Nic dziwnego – jego popularność wynika z wysokiej skuteczności, pozwalającej efektywnie realizować cele biznesowe i komunikacyjne firmy. Aby content marketing przyniósł założone rezultaty, najpierw trzeba stworzyć odpowiednią strategię. Sprawdź, co to jest content marketing, na czym polega strategia content marketingowa oraz jak ją stworzyć.

Content marketing – definicja

Czym jest content marketing? Definicja tego pojęcia jest prosta – to rodzaj komunikacji marketingowej, której głównym narzędziem są treści. Co istotne, dobry content to nie tylko słowo pisane, czyli artykuły, poradniki albo teksty blogowe. Content marketing obejmuje bowiem również infografiki, materiały wideo czy animacje. Wszystkie one służą realizowaniu celów komunikacyjnych i biznesowych firmy.

Wiesz już, co to jest content marketing. Pamiętaj jednak, że content w marketingu nie zaczyna się ani nie kończy jedynie na treściach. Jego niezbędnym elementem jest odpowiednia strategia, czyli starannie opracowana koncepcja działania służąca realizacji określonych celów krótko- i długoterminowych. Profesjonalnie stworzona strategia content marketingu powinna stanowić spójną część strategii komunikacyjnej marki.

Zdefiniuj cele kampanii content marketingowej

Opracowanie strategii content marketingowej obejmuje pięć podstawowych etapów. Pierwszym z nich jest zdefiniowanie celów kampanii marketingu treści. Strategia powinna wpisywać się w szerszą strategię firmy, w tym jej strategię marketingową i sprzedażową.

Cele kampanii content marketingu najlepiej podziel na dwie grupy: o charakterze taktycznym (mikro) oraz strategicznym (makro, zwykle jeden-dwa cele główne). Kluczowe cele to np. wygenerowanie określonej liczby leadów sprzedażowych, pozyskanie wypełnionych formularzy kontaktowych czy duży wzrost stałych klientów sklepu internetowego. Cele mikro prowadzące do realizacji celów głównych to np. zwiększenie liczby użytkowników powracających, zdobycie konkretnej liczby unikalnych odsłon lub sesji dziennie albo zwiększenie liczby zapisów na newsletter. Określenie celów kampanii content marketingowej to kwestia indywidualna. Zależy od ogólnych celów biznesowych przedsiębiorstwa, jego specyfikacji, a także miejsca marketingu treści w ogólnej strategii marketingowej marki.

Poznaj swojego odbiorcę

Kolejny etap tworzenia strategii content marketingu to określenie grupy odbiorców oraz opracowanie tzw. person. Zastanów się zatem, do kogo chcesz dotrzeć z treściami firmowymi i kto ma być odbiorcą contentu. Stwórz persony, czyli profile osób będących przedstawicielkami i przedstawicielami grupy docelowej. Ich opis powinien być jak najdokładniejszy. Najlepiej więc, aby obejmował płeć, wiek, styl życia, miejsce zamieszkania, zarobki, miejsce pracy, upodobania oraz inne cechy i aspekty dotyczące potencjalnych odbiorców treści.

Budując persony, sięgaj do raportów branżowych oraz szczegółowych danych, które pozyskasz z narzędzi analitycznych. Na przykład, Google Analytics to świetne źródło wiedzy na temat użytkowników odwiedzających Twoją witrynę, z kolei narzędzia analityczne serwisów społecznościowych (np. LinkedIna czy Facebooka) pomogą Ci określić profil odbiorcy komunikacji w social media. Koniecznie porozmawiaj też z kolegami z innych działów, zwłaszcza sprzedaży czy obsługi klienta, którzy dostarczą Ci informacji „z pierwszej ręki” na temat klientów, z którymi kontaktują się i współpracują na co dzień. Wiedza ta również pozwoli Ci stworzyć personę, a tym samym skuteczny, dobry content.

Przeprowadź analizę sytuacji wyjściowej

Strategia content marketingu wymaga także analizy sytuacji wyjściowej oraz przeanalizowania działań konkurencji. Na tym etapie najpierw zweryfikuj posiadane zasoby: know how, zasoby ludzkie, budżet, gotowe treści, a także dostępne kanały dystrybucji. Sprawdź też, jakie z opublikowanych już treści cieszyły się największym zainteresowaniem czytelników i które z nich działają do tej pory. Wykorzystaj je: rozwiń, pogłęb i rozbuduj. Spójrz na swój biznes z perspektywy potencjalnego klienta. Określ, jakie tematy mogą go interesować. Szukaj inspiracji w danych analitycznych, ale również na forach, w wyszukiwarkach czy też innych artykułach w sieci.

Plan content marketingowy wymaga ponadto przeanalizowania działań konkurencji. Zbadaj zatem, jakie treści tworzy konkurencja i do kogo je kieruje. Korzystaj z różnych narzędzi marketingowych, takich jak Ahrefs, Senuto czy Semstorm. Dzięki nim możesz przykładowo sprawdzić, na jakie słowa pozycjonuje się konkurencja oraz jakie artykuły na jej stronach firmowych działają najlepiej.

Ustal KPI i zadbaj o analitykę

Aby kampania content marketingowa odniosła sukces, konieczne jest określenie KPI (key performance indicators), czyli mierników służących określeniu jej skuteczności działania. Dobór KPI zależy przede wszystkim od celów kampanii, jak również od dobranych formatów treści. Do najczęściej stosowanych mierników należą te wskazujące na poziom interakcji z contentem, zwłaszcza liczba odsłon danego contentu, liczba unikalnych użytkowników, którzy zapoznali się z materiałem, scroll depth, czas spędzany przez odbiorców na stronie, liczba kliknięć, odtworzeń wideo itp. Możesz też mierzyć poziom konwersji, aby sprawdzić, ilu użytkowników wykonało określoną akcję, np. pozostawiło swoje dane kontaktowe po przeczytaniu tekstu.

Po zdefiniowaniu KPI łatwiej jest ustawić analitykę badającą content marketingowy. Możesz dzięki temu określić, jakie skrypty i kody wpiąć w treści, aby efektywnie mierzyć rezultaty oraz planować działania remarketingowe.

Zadbaj o dystrybucję contentu

Nawet najlepsza kampania content marketingowa nie przyniesie pożądanych efektów, jeśli nie zostanie właściwe rozdystrybuowana, a treści nie dotrą do odbiorców. Stwórz zatem dokładny plan (najlepiej kwartalny), w którym szczegółowo określisz częstotliwość publikacji treści. Opracuj tematy, a najlepiej też same treści na zapas i zaplanuj, gdzie będzie je publikować. Content w marketingu to nie tylko poradniki na blogu albo artykuły sponsorowane na portalach, ale też treści w mediach społecznościowych, wideo na YouTube, współpraca z influencerami oraz wiele innych możliwości. Najlepszy, cieszący się największym zainteresowaniem odbiorców marketing treści możesz ubrać w różne formy – na przykład, interesujące wideo eksperckie umieść na swojej stronie internetowej i kanale w YouTube, ale zrób też z niego skrypt i opublikuj jako artykuł, przygotuj slajdy do prezentacji, zapisz ścieżkę audio jako podcast itp.

  • Chcesz wiedzieć więcej?

    Umów się spotkanie.

    Skontaktuj się z nami
    Skontaktuj się z namiSkontaktuj się z nami
  • Zostaw nam swój numer

    Oddzwonimy do Ciebie

    FacebookLinkedIn
    Zamknij formularze