Skuteczne zarządzanie sprzedażą opiera się na szeregu procesów, które mają doprowadzić przedsiębiorstwo do określonego celu. Ich struktura, zwłaszcza w przypadku usług  B2B, powinna być spójna i usystematyzowana, by nie pozostawiać miejsca na fantazję handlowców czy nieprzewidziane, a poważne w skutkach zdarzenia. Niezbędna może okazać się pomoc doświadczonego i kreatywnego konsultanta, który wesprze na każdym etapie planowania. W poniższym wpisie wyjaśniamy, co powinna zawierać dobra strategia sprzedaży.

Określenie celu sprzedażowego

Czym jest strategia sprzedaży? To złożony plan, dzięki któremu przedsiębiorstwo jest gotowe do wyjścia ze swoim produktem do klientów. Składa się na nią zarówno bezpośrednia sprzedaż, jak i szereg czynności związanych z komunikacją, obsługą klientów czy rozpisaniem obowiązków poszczególnych działów.

Poszukując odpowiedzi na pytanie o to, co powinna zawierać dobra strategia sprzedaży, należy cofnąć się do momentu określenia wizji naszego przedsiębiorstwa. Bez wskazania pożądanego efektu dalsze planowanie może nie przynieść pożądanego rezultatu. Inaczej wygląda kontakt handlowca z klientem B2B, inaczej B2C. Zupełnie inna strategia może dotyczyć dużych zamówień, a inna tych mniejszych.

Profil idealnego klienta i kierunku rozwoju

Niezwykle istotna okazuje się także analiza sytuacji na rynku, a więc monitorowanie działań konkurencji i oczywiście wyciągnięcie z nich wniosków, które pomogą w stworzeniu skutecznej taktyki. Na początku należy też dokładnie poznać swojego klienta, jego potrzeby i możliwości, a docelowo stworzyć profil idealnego partnera handlowego.

Sukces przedsiębiorstwa i znaczący wzrost przychodów ułatwi otwarcie się na nowoczesne kierunki rozwoju. Trwanie w dawnych schematach, które nie przyniosły oczekiwanych rezultatów nie wydaje się najlepszą opcją. Ekspert zaproponuje wsparcie przy odkryciu skutecznej ścieżki i – mając na uwadze wizję, a także dotychczasowe działania marki – pomoże stworzyć nową strategię sprzedaży. Jak zbudować strategię sprzedaży, która rzeczywiście przyniesie efekt?

Loader

Skuteczna strategia marketingowa

Sprzedaż nie istnieje w próżni. Aby do niej doszło, niezbędne okazują się działania marketingowe. Cała taktyka promocyjna powinna zostać zaprojektowana pod klienta, a nie pod konkretny produkt. Czym jest strategia sprzedaży nakierowana na klienta? Przede wszystkim musi ona wpasowywać się w jego schemat zakupowy. Powinna też wyróżniać się na tle innych, a w tym przypadku najważniejsze wcale nie są ceny. Atrakcyjna oferta cenowa to tylko jeden z elementów procesu sprzedażowego. Zanim do niego dojdzie, musi powstać potrzeba lub satysfakcjonująca odpowiedź przedsiębiorstwa na istniejące zapotrzebowanie. Należy zastanowić się, jakie kanały promocji będą najskuteczniejsze, jak rozmawiać z klientem oraz jakie narzędzia stosować.

Jak zbudować strategię sprzedaży? Proces sprzedażowy

Proces sprzedaży to nic innego jak system kroków, które doprowadzą do transakcji. Projektowanie procesu sprzedaży to niezwykle ważny etap. Jak opracować strategię sprzedaży produktu? Na kompletny plan mogą składać się elementy, takie jak:

  • typowanie idealnego klienta,
  • wizyty handlowe i składanie ofert,
  • negocjacje oraz wprowadzanie poprawek do ofert,
  • transakcja i podtrzymywanie relacji z klientem.

Powyższe punkty wskazują, jak zbudować strategię sprzedaży nakierowaną na wysokie standardy obsługi. Jeśli nie stworzymy wspólnego, idealnego szablonu, w którego ramach będą poruszać się handlowcy oraz pozostali pracownicy, strategia nie będzie spójna. Proces sprzedaży powinien jasno określać wspomniane standardy, dzięki którym nikt nie będzie musiał tworzyć ich na własną rękę, mijając się z wizją przedsiębiorstwa.

Zarządzanie strategią sprzedaży

Planowanie procesu sprzedaży nie jest ostatnim krokiem w planowaniu skutecznej taktyki sprzedażowej. Równie istotne okazuje się zarządzanie ustalonymi procesami, a także reagowanie w przypadku ich niepowodzenia. Po udanej transakcji należy zatroszczyć się jeszcze o podtrzymywanie relacji z klientem, a także monitorowanie rezultatów współpracy. Jak się okazuje, tworzenie skutecznej strategii sprzedaży obejmuje wiele elementów i wymaga znajomości sytuacji na rynku. Właśnie dlatego niezbędna może okazać się pomoc specjalistów, którzy doskonale wiedzą, jak opracować strategię sprzedaży produktu.

  • Chcesz wiedzieć więcej?

    Umów się spotkanie.

    Skontaktuj się z nami
    Skontaktuj się z namiSkontaktuj się z nami
  • Zostaw nam swój numer

    Oddzwonimy do Ciebie

    FacebookLinkedIn
    Zamknij formularze