Dokonując powyższego opisu, czym są programy lojalnościowe definicja podała jeden z rodzajów długookresowego marketingu – programów punktowych. Jednak oprócz nich możemy zaobserwować na rynku także inne skuteczne programy lojalnościowe. Rodzaje długoterminowego marketingu lojalnościowego obejmują również pakiety VIP. Co ciekawe, dołączenie do elitarnego grona klientów VIP nie zależy od ilości dokonywanych zakupów, lecz wykupienia specjalnej karty, która dostarcza określonych przywilejów wyłącznie dla jej posiadaczy. System lojalnościowy VIP świetnie sprawdza się we wszelkiego typu obiektach sportowych i relaksacyjnych (siłownie, basen, strefy SPA, kluby fitness itp). W tych placówkach można swobodnie żonglować usługami dla klientów VIP, oferując np. nielimitowany dostęp do wybranych atrakcji, za które normalnie trzeba zapłacić według standardowych stawek.
Firmy wykorzystujące lojalnościowy program bardzo chętnie korzystają z pakietów opartych na poziomach. Przekroczenie wyznaczonej sumy zakupów skutkuje przyznaniem określonego statusu, za którym idą coraz większe przywileje. Doskonałym przykładem programu lojalnościowego z poziomami są oferty linii lotniczych. Dokonywanie licznych przelotów wiąże się z gromadzeniem coraz większej ilości punktów, a także przeskakiwaniem na wyższe rangi klienta. Wraz z awansem na wyższy poziom, klient otrzymuje dostęp do stałych przywilejów, które poprawiają komfort podróży.
W handlu detalicznym na stałe zadomowiły się systemy lojalnościowe dla klubowiczów. Uzyskanie karty klubowej otwiera nowe możliwości zakupowe, jakie pozostają poza zasięgiem osób nieobjętych subskrypcją. Karty klubowe dostarczają niekiedy bardzo atrakcyjnych zniżek na określone składniki asortymentu. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby również tutaj zastosować system punktowy i nagradzać najlepszych klientów ciekawymi upominkami.
Niektóre programy lojalnościowe biorą sobie za cel wdrożenie u klientów określonych wartości czy stylu życia. Producenci sprzętu sportowego coraz chętniej wykorzystują program lojalnościowy na bazie postępów w treningach, weryfikowanych np. za pomocą aplikacji mobilnej. Użytkownik otrzymuje punkty w zamian za konsekwentne wypełnianie założeń treningowych, po czym może je zamienić na akcesoria z oferty danego producenta.
Opisaliśmy zatem program lojalnościowy co to jest i jakie są jego rodzaje. Najwyższa pora wziąć na warsztat cechy, jakie powinien posiadać program lojalnościowy Jak stworzyć kompleksową ofertę, zgodnie z zasadami współczesnego marketingu? Jaką strukturę powinien przybrać marketing lojalnościowy, aby inwestycja czasu i środków przyniosła spodziewane rezultaty?