Aktualności MerService

Czym jest visual merchandising

W ramach sprzedaży należy nie tyle przygotować ofertę danego produktu, ile uzyskać konkretny cel – przyciągnąć uwagę konsumenta i sprawić, że spośród licznych artykułów wybierze właśnie nasz. Aby zmotywować klientów do zakupu, wykorzystuje się szereg narzędzi marketingowych, którymi dysponuje visual merchandising (VM). To strategia sprzedaży za pomocą odpowiedniej ekspozycji, znana też jako sprzedaż wizualna. Aby była skuteczna, musi być spójna ze strategią danej marki, a dodatkowo powinna wzmacniać jej wizerunek.

Visual merchandiser – cichy sprzedawca

Główne zadanie VM polega na stymulowaniu konsumentów do kupna większej liczby produktów. Zwiększeniu sprzedaży służy cała gama technik, począwszy od ułożenia artykułów na wysokości wzroku przeciętnego klienta, a skończywszy na nastrojowej muzyce, zachęcającej do dłuższego pozostania w sklepie. Visual merchandiser zajmuje się m.in. szczegółowym planowaniem rozmieszczenia asortymentu, układem stoisk w sklepie oraz zapewnieniem atmosfery, która będzie sprzyjać zakupom. Na jego pracę składa się kreowanie wizerunku firmy, przejrzysta komunikacja pomiędzy klientem a sklepem, przekazywanie informacji o danych produktach bądź usługach oraz poszerzanie zasięgu oddziaływania marki.

Visual merchandising aranżuje przestrzeń handlową w taki sposób, aby dotrzeć do klienta, skłonić go do zamówienia, a oprócz tego do pozostania w jego świadomości (w pozytywnym sensie).

Jakie są narzędzia visual merchandisingu?

Do grupy narzędzi stosowanych w VM należy przede wszystkim witryna sklepowa, kolorystyka i oświetlenie oraz materiały zwiększające sprzedaż, czyli POS/POSM (ang. point of sale materials). Witryna to pierwszy element, na który natrafia klient, czynnik, który może go zachęcić do przekroczenia progu sklepu. Powinna być oryginalna i przyciągać uwagę, prezentując dany produkt w intrygujący sposób. Jeżeli asortymentem sklepu jest odzież, witryna służy także do informowania o sezonowych trendach, nowych kolekcjach oraz promocjach.

Kolor to kolejny instrument wykorzystywany przez visual merchandising. Dobór odpowiednich barw ma duży wpływ na sprzedaż określonych artykułów. Jako przykład umiejętnego posługiwania się kolorem może służyć czerwień, kojarząca się konsumentom z akcjami promocyjnymi oraz rabatami. Dobrze dobrana barwa wywołuje określone odczucia odbiorcy i podkreśla atrakcyjność produktu. Ponadto dzięki niej marka może stworzyć identyfikację wizualną, która będzie ją wyróżniać na tle pozostałych, konkurencyjnych firm.

Funkcję narzędzia visual merchandisingu spełnia także oświetlenie. Buduje we wnętrzu odpowiedni nastrój, oprócz tego sprawdza się w przyciąganiu wzroku klientów na konkretne produkty. Światło ma też za zadanie wywoływać określone emocje. Oświetlenie ogólne rozchodzi się równomiernie po całym terenie, oświetlając cały sklep, natomiast drugi rodzaj, czyli światło akcentujące, skupia się na jednym szczególe. Może nim być witryna bądź wybrany element asortymentu.

Visual merchandising – zasady zwiększające sprzedaż?

Ostatnie narzędzie sprzedaży wizualnej to materiały promocyjne POS/POSM. Mają przypominać konsumentom o artykułach dostępnych w danym sklepie, przyciągać ich uwagę i zachęcać do zakupów, jak również podkreślać obecność konkretnej marki w lokalu. POS to elementy wyposażenia sklepu, które w atrakcyjny sposób przedstawiają produkty. Do tradycyjnych form POS należą np. stojaki do ekspozycji, naklejki i ulotki, plakaty, stoiska promocyjne czy prezentacje w formie filmów. Do sukcesywnie powiększającej się grupy nowoczesnych środków promocyjnych zaliczają się m.in. materiały wykorzystywane bezpośrednio na półkach (shelf media), gotowe konstrukcje do przechowywania towaru danej firmy (displays), treści przekazujące klientom dodatkowe dane na temat produktu (signs) oraz terminale komputerowe czy elektroniczne stoiska informacyjne (new media).

Jeżeli chodzi o zasady visual merchandisingu, to zakłada on dokładne poznanie potrzeb grupy docelowej i skierowanie do niej oferty. Asortyment powinien być wyselekcjonowany oraz pogrupowany na kategorie, a następnie rozmieszczony na terenie sklepu z uwzględnieniem ergonomii miejsca i czytelności ekspozycji. Przykładowo, artykuły z najkorzystniejszą marżą należy ulokować na półkach na wysokości wzroku klientów, na regałach stojących po prawej stronie sklepu (zasada „prawej ręki”). Przy czym trzeba pamiętać o cross merchandisingu, zgodnie z którym produkty komplementarne powinny być w bliskim sąsiedztwie. Dzięki temu łatwo podpowiadać konsumentom ewentualne dodatkowe zakupy oraz ułatwiać im podjęcie decyzji (np. przy wybieraniu alkoholu pomyślą też o słonych przekąskach, widocznych w zasięgu wzroku).

Visual merchandising w praktyce

Profesjonalny visual merchandiser dokłada wszelkich starań, aby zapewnić klientom idealne warunki do robienia zakupów. Przygotowując jak najlepszą formę ekspozycji, stara się wygenerować jak największe obroty – zysk dla sklepu. To zadanie wymaga ciągłej dbałości o każdy szczegół, a także regularnej pracy z towarem, jednak przekłada się na duże korzyści dla firmy.

Chcesz wiedzieć więcej? Umów się na spotkanie.

Skontaktuj się

Zdajemy sobie sprawę z konieczności bieżącego
rozwoju technologicznego, który jest nieodłączną częścią
oferowanych usług i elementem wzrostu Spółki.

Więcej o naszej technologii