Powtórzymy jeszcze raz – w przypadku merchandisingu bardzo duże znaczenie ma dostosowanie konkretnych działań do charakteru sklepu i punktu handlowego, sprzedawanych towarów, wielkości placówki, jej lokalizacji itp. W praktyce inaczej będzie wyglądał merchandising sklepu spożywczego w bardzo dobrym punkcie, z którego każdego dnia korzysta wiele osób, a inaczej działania merchandisingowe w odniesieniu, na przykład do luksusowego sklepu kosmetycznego. Na czym w takim razie warto się skupić w przypadku drogerii i perfumerii? Podstawowe znaczenie ma umiejętne wyeksponowanie towaru, tak by był on estetycznie ułożony i zachęcał klientów do wypróbowania testerów. Jakikolwiek bałagan, plamy po kosmetykach kolorowych, brak testerów itp. to sytuacje, które nie powinny mieć miejsca.
Perfumerie i drogerie to specyficzna kategoria sklepów, dlatego zakupy powinny być dla klientów przyjemnością. Jasne informacje o cenach, widoczne testery i rozmieszczenie produktów w estetyczny sposób to podstawa. Warto pamiętać, że produkty powinny być ustawione w grupach. Co to oznacza w praktyce? Tusze do rzęs powinny stać razem, róże do policzków razem, korektory razem itp. Dlaczego to tak ważne? W ten sposób klientowi łatwiej będzie porównać poszczególne produkty i wybrać ten, który w największym stopniu odpowiada jego oczekiwaniom.
Inną zasadą, jaką warto się kierować przy ustawianiu produktów w sklepie kosmetycznym jest grupowanie ich w logiczny sposób, ustawiając obok siebie artykuły powiązane. Wyjaśnijmy to sobie na konkretnym przykładzie: załóżmy, że na półce zostały ustawione skarpetki złuszczające do stóp, kremy do pielęgnacji skóry w tych rejonach itp. Logicznym „elementem układanki” będą również, na przykład, dezodoranty do stóp, prawda? Dzięki temu, klient przeglądając zawartość półki może zdecydować o zakupie kolejnych produktów, przypominając sobie, że one także są mu potrzebne lub po prostu z ciekawości i chęci przetestowania konkretnego kosmetyku.
W przypadku sklepów kosmetycznych bardzo ważne jest także profesjonalne rozmieszczenie regałów z kosmetykami. Pokusą mogłoby być ustawienie możliwie jak największej ilości regałów, by zyskać dużo miejsca do przechowywania. W praktyce jednak należy pod tym względem zachować rozsądek. Jeśli przestrzeń zostanie wykorzystana zbyt intensywnie, ryzykujemy, że przemieszczanie się klienta po sklepie będzie utrudnione, co z kolei przełoży się na komfort zakupów i jego decyzję o ponownym odwiedzeniu danego punktu. Reasumując, sklep kosmetyczny powinien być czysty, zadbany i dobrze zorganizowany pod względem wykorzystania dostępnej przestrzeni.
ZAPAMIĘTAJMY: merchandising w sklepie ma ogromne znaczenie i może się w praktyce przełożyć na decyzje zakupowe klientów. Umiejętnie wdrażane działania merchandisinowego powinny być dostosowane do wymagań i potrzeb konkretnego sklepu lub placówki handlowej, warto mieć to na uwadze i skorzystać z doświadczenia oraz wiedzy specjalistów w tym zakresie. Należy zaznaczyć, że merchandising dotyczy nie tylko sklepów stacjonarnych. Jest on istotny także z punktu widzenia sklepów internetowych, w przypadku których specyfika działania przekłada się na konieczność zastosowania konkretnych rozwiązań.