Aktualności MerService

Merchandising: historia i geneza

Trudno nie docenić obecnie znaczenia merchandisingu w kontekście funkcjonowania sklepów i punktów handlowych. Przeznaczeniem działań merchandisingowych jest zwiększanie sprzedaży, a jeden z podstawowych sposobów na to, by w praktyce podnieść jej poziom stanowi umiejętne zaaranżowanie przestrzeni handlowej oraz odpowiednie ulokowanie sprzedawanych towarów. Znając istotę merchandisingu, warto uświadomić sobie znaczenie tego pojęcia, funkcjonujące w przestrzeni handlowej.

Początki merchandisingu

Zalążki merchandisingu są niewątpliwie związane z okresem, w którym rynek został zalany nowymi produktami. Dzisiaj zwykle możemy dokonać wyboru pomiędzy kilkoma, jeśli nie kilkunastoma, a nawet kilkudziesięcioma markami i rodzajami danego towaru. Sto lat temu, kiedy rynek nie był nasycony, asortyment nie stanowił dla kupującego dużego wyzwania, dlatego idea odpowiedniego ulokowania produktów również nie odgrywała tak znaczącej roli, jak odgrywa dzisiaj.

Ważnym bodźcem, który zadecydował o konieczności wykształcenia się sztuki prezentowania produktów, było także powstanie sklepów wielkopowierzchniowych. Rzecz jasna, to nie oznacza, że niewielkie sklepy nie potrzebują wdrożenia odpowiednich rozwiązań merchandisingowych, wręcz przeciwnie. Nie bez znaczenia jednak pozostaje ograniczony wybór towarów. W ogromnym markecie kupujący jest natomiast zdany sam na siebie, często staje przed półkami proponującymi bardzo szeroki asortyment produktów, dlatego wpływanie na jego wybory zakupowe jest bardzo istotne i przede wszystkim – w tym względzie merchandiserzy mają duże pole do popisu.

Merchandising w polskich sklepach

Merchandising w Polsce i na świecie jest bezpośrednio związany również z ideą wykorzystywania wizerunku znanych i lubianych osób, które promują dany produkt. W Polsce rynek reklam z udziałem popularnych gwiazd zaczął bardzo szybko rozwijać się w latach dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku, co było ściśle uwarunkowane zdarzeniami historycznymi. Po upadku komunizmu, polski rynek otworzył się na zagraniczne produkty, wiele rodzimych firm rozpoczęło własną produkcję, dlatego dużo większa konkurencja doprowadziła do rozwoju merchandisingu. W tym okresie w Polsce pojawiły się również sklepy wielkopowierzchniowe, co było kolejnym przyczynkiem do wzrostu znaczenia merchandisingu w naszym kraju.

Dzisiaj trudno sobie wyobrazić funkcjonowanie jakiegokolwiek sklepu lub punktu handlowego bez działań merchandisingowych. Warto przypomnieć, że nie skupiają się one wyłącznie na odpowiednim zorganizowaniu przestrzeni handlowej i ulokowaniu towarów. Merchandising obejmuje o wiele szerszy zakres usług, na przykład, polegających na skutecznym nakierowaniu klienta do odwiedzenia konkretnego sklepu. Co więcej, merchandising w ostatnich kilkudziesięciu latach rozwija się naprawdę bardzo szybko, co jest konsekwencją większej wiedzy na temat psychologicznych mechanizmów rządzących decyzjami zakupowymi klientów. Im szersza jest wiedza, tym skuteczniejsze są działania merchandisingowe.

REASUMUJĄC: merchandising rośnie w siłę przede wszystkim ze względu na bardzo szeroki wybór produktów – każdy z nich walczy o uwagę potencjalnego kupującego. Jednocześnie, duża wiedza w kontekście psychologicznym, pozwala prowadzić skuteczniejsze działania merchandisingowe.

Chcesz wiedzieć więcej? Umów się na spotkanie.

Skontaktuj się

Zdajemy sobie sprawę z konieczności bieżącego
rozwoju technologicznego, który jest nieodłączną częścią
oferowanych usług i elementem wzrostu Spółki.

Więcej o naszej technologii