Aktualności MerService

Merchandising w internecie

W dobie rosnącej konkurencji atrakcyjna wizualnie strona internetowa firmy ma olbrzymie znaczenie, szczególnie gdy owa firma prowadzi działalność sprzedażową. Podczas zakupów coraz więcej osób zwraca uwagę nie tylko na dostępne w ofercie produkty, ale i na sposób ich ekspozycji. Liczy się również przejrzystość samej witryny – to, czy konsument może łatwo znaleźć poszukiwany artykuł oraz czy treści na stronie rozmieszczono intuicyjnie. Niestarannie przygotowane bądź niedokładne opisy asortymentu, chaotyczny układ podstron i niezrozumiała nawigacja szybko zniechęci klientów do złożenia zamówienia. Warto poznać zasady, jakimi kieruje się merchandising w e-commerce, aby ograniczyć ich migrację do konkurencyjnych placówek.

Skuteczny merchandising sklepu internetowego

W klasycznym rozumieniu merchandising sklepu internetowego lub stacjonarnego polega na wpływaniu na zachowanie klientów poprzez określony sposób prezentacji towarów. W przypadku punktu stacjonarnego taktyka obejmuje m.in. zagospodarowanie powierzchni, rozmieszczenie artykułów na półkach czy atmosferę zachęcającą do zakupów. Podobne reguły obowiązują w e-commerce. Aby właściciele e-sklepów mogli cieszyć się rosnącymi zyskami, powinni przyswoić sobie techniki skupiania uwagi konsumentów na stronie, sprawić, że będzie przystępna i czytelna, a oferowane produkty – kuszące.

Odpowiednia prezentacja produktów w sklepie internetowym przyciąga, a przede wszystkim zatrzymuje osoby, które zjawiły się na stronie, aby coś kupić. Wpływa na ich podświadomość, zachęcając do wrzucenia do koszyka kolejnych rzeczy. Poprzez starannie zaplanowaną i zorganizowaną aktywność marketingową wywiera nacisk na klientów w celu nakłonienia ich do większych zakupów, niż ci planowali zrobić.

Pozytywne postrzeganie e-sklepu

Istnieje szereg opcji, które mogą zwiększyć zainteresowanie konsumentów. Dobrze przygotowany e-sklep ma jasny układ asortymentu oraz treści rozmieszczone we właściwych miejscach (włącznie z wyszukiwarką towarów). Oprócz tego strona główna powinna budzić zaufanie oraz pozytywne skojarzenia użytkowników. Klienci „kupują oczami”, więc projekt witryny musi być estetyczny i posiadać elementy, które przyciągną uwagę patrzących. Poza kwestią wizualną ważne są konkrety – ceny produktów i wysyłki, opcje płatności, a także czas dostawy towaru. Merchandising strony internetowej sklepu obejmuje też informację o całkowitym koszcie zakupów, podawanym w trakcie dokonywania transakcji.

Kolejna sprawa to powiązanie witryny z mediami społecznościowymi. Nowoczesny e-sklep nie istnieje dziś bez relacji z kupującymi, dlatego warto poświęcić czas na rozwój profili w czołowych serwisach (m.in. Facebook, Instagram, Twitter). Ponadto dla internautów liczą się opinie klientów oraz możliwość samodzielnego wystawiania ocen po otrzymaniu zamówienia. Na przyjazne postrzeganie e-sklepu wpływa także klarowna polityka prywatności.

Atrakcyjna prezentacja produktów w sklepie internetowym

Sposób przedstawienia oferty sklepu ma niebagatelne znaczenie dla firmy. Wystarczy zaledwie kilka bądź kilkanaście sekund, aby klient podjął decyzję, czy zostaje na stronie. Jeśli w tym krótkim czasie nic go nie zachęci do poświęcenia uwagi witrynie, opuści ją bez wahania. Merchandising w e-commerce ma za zadanie zwiększenie konwersji (sprzedaży), czyli przykucie uwagi odwiedzających stronę na dłużej niż te kilka-kilkanaście sekund oraz przełożenie ich zaciekawienia na realną korzyść – zakupy.

Strona główna powinna być oryginalna, dzięki czemu dany sklep będzie odróżniał się od konkurencji, ale jednocześnie nie należy jej przeładowywać danymi (wstawiać zbyt dużo treści, banerów, intensywnych kolorów). Klient zmuszony do żmudnego klikania w kolejne odnośniki i podstrony może się szybko zniechęcić. Struktura serwisu musi być przejrzysta, aby można się w niej było łatwo orientować.

Poza metodyką rozmieszczenia danych na stronie trzeba pamiętać o samych danych, czyli informacjach o produktach. Klienci doceniają profesjonalnie przygotowane zdjęcia – dokładne, rzetelnie obrazujące sprzedawany artykuł. Na merchandising strony internetowej składa się również umiejętne formatowanie tekstu oraz wybór czcionki, która nie męczy oczu. Nawet perfekcyjny opis produktu nie zostanie przeczytany, jeśli użyta czcionka będzie nieczytelna albo zbyt mała.

Merchandising strony internetowej – cel strategii

E-merchandising ma konkretne założenia, jego zadanie polega na zwiększaniu zysków finansowych właściciela firmy. Poza dbałością o przejrzystość strony ów cel uzyskuje się m.in. poprzez regularne promocje, dzięki którym klienci mają wrażenie, że otrzymują produkty w okazyjnych cenach. Oferty rabatowe można przygotowywać do konkretnych grup odbiorców, a nawet indywidualnie, do określonego kupującego. Innym rozwiązaniem może być pokazywanie odwiedzającemu stronę ostatnio kupowanych artykułów – powiązanie ich z tymi, które aktualnie przegląda. Taka prezentacja produktów w sklepie internetowym sprawi, że zaintrygowany konsument chętniej po nie sięgnie, a przynajmniej się z nimi zapozna.

Pozytywne postrzeganie e-sklepu przez klientów wymaga obmyślenia strategii marketingowej oraz ciągłego śledzenia rynku. Warto wdrożyć techniki merchandisingu do swojej działalności, ponieważ mogą znacząco przełożyć się na wzrost zainteresowania odbiorców.

Chcesz wiedzieć więcej? Umów się na spotkanie.

Skontaktuj się

Zdajemy sobie sprawę z konieczności bieżącego
rozwoju technologicznego, który jest nieodłączną częścią
oferowanych usług i elementem wzrostu Spółki.

Więcej o naszej technologii