Aktualności MerService

Merchandising: wady i zalety

Większa liczba kupujących przekłada się na wyższe zyski. To prosta zależność. Ma to szczególne znaczenie w kontekście punktów i placówek handlowych. Ze sprzedażą natomiast nierozerwalnie związane jest pojęcie merchandisingu. Można śmiało stwierdzić, że merchandising to zespół działań, które są nastawione przede wszystkim na zwiększenie poziomu sprzedaży. W praktyce, merchandising bazuje na różnych technikach, na przykład, skupiających się na umiejętnym ułożeniu produktów.

Jakie błędy w merchandisingu mogą mieć kolosalne znaczenie dla finalnych efektów pracy merchandisera? Co warto wiedzieć o podstawowych zaletach i wadach merchandisingu? Odpowiedzmy na te pytania!

Korzyści płynące z merchandisigu

Naturalnie, efektywność merchandisingu zależy w dużej mierze od doświadczenia i zawodowego przygotowania merchandisera, który będzie realizował zlecone prace. Właśnie dlatego, zawsze należy dokładnie sprawdzać kompetencje firm, z którymi nawiązuje się współprace, zwracając uwagę, między innymi, na ich dotychczasowe realizacje. Co jednak w ostatecznym rozrachunku może zapewnić umiejętnie wdrożony merchandising?

  • Po pierwsze: optymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni. Ogromny supermarket i mały sklep osiedlowy łączy jedno – konieczność efektywnego zaaranżowania powierzchni handlowej. Powinno być wygodnie i funkcjonalnie, ale podstawowe znaczenie ma przede wszystkim takie rozmieszczenie produktów, które pozwoli skutecznie wpływać na zakupowe decyzje klientów.
  • Po drugie: umiejętne zestawienie produktów. Tak zwany cross merchandising zakłada, że obok danego rodzaju towarów należy umieścić produkty komplementarne. Przykład: w pobliżu produktów do pieczenia można ułożyć formy na ciasta. Po co? To proste! Bardzo możliwe, że kupując proszek do pieczenia, zorientujesz się, że tak naprawdę Twoja stara forma nie nadaje się już do użytku. Istnieje jednak wiele innych reguł dotyczących prawidłowe rozmieszczenia towarów na terenie sklepu, które zdecydowanie warto mieć na uwadze planując ułożenie produktów.
  • Po trzecie: nakierowanie klienta na dany sklep/punkt handlowy. Merchandising nie bazuje jedynie na działaniach podejmowanych wewnątrz sklepu. Wręcz przeciwnie, równie ważne jest odpowiednie nakierowanie klienta i zachęcenie go do odwiedzin konkretnej lokalizacji, zwłaszcza w większych miastach. To oczywiste, że jeśli klient nie będzie wiedział, że dany sklep w ogóle funkcjonuje w określonym miejscu, w konsekwencji nie zdecyduje się na zakupy. Bannery umieszczane w sąsiedztwie dróg, wskazujące trasę i odległość do danego sklepu to jeden ze sposobów na to, by wpłynąć na decyzję klienta.

Wady merchandisingu. Kiedy merchandising nie działa…

Nie ulega wątpliwości, że umiejętnie wykorzystany merchandising może zauważalnie wpłynąć na wyniki sprzedażowe. UMIEJĘTNIE – to słowo klucz. Błędy popełniane w trakcie realizowania działań merchandisingowych potrafią negatywnie oddziaływać na ich skuteczność. Na co przede wszystkim warto zwrócić uwagę? Usługi merchandisingowe MUSZĄ być dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta. Inne działania będą uzasadnione w przypadku wielkopowierzchniowych marketów, a inne w kontekście niewielkich osiedlowych sklepików, w których zwykle można kupić podstawowe produkty spożywczo – przemysłowe.

Ponadto, bardzo groźnym, mogącym mieć poważne konsekwencje, niedopatrzeniem są puste półki sklepowe. Współczesny klient przyzwyczajony jest do obfitości i bardzo szerokiego wyboru. Brak wystarczającej ilości towarów może spowodować, że klient w przyszłości zdecyduje się na zakupy w innym sklepie, który zagwarantuje mu pożądany wybór.

Korzystając z oferty firm specjalizujących się w świadczeniu usług merchandisingowych warto zwrócić uwagę na doświadczenie potencjalnego współpracownika oraz ofertę proponowanych działań. W przypadku niewielkich sklepów i punktów handlowych, warto rozważyć marchandising mobilny, merchandising sezonowy natomiast może okazać się strzałem w dziesiątkę w okresach, kiedy zapotrzebowanie na usługi profesjonalnych merchandiserów jest wyższe niż zazwyczaj.

REASUMUJĄC: merchandising daje wymierne rezultaty, pod warunkiem, że jest odpowiednio przeprowadzony. „Merchandisingowa” wiedza pozwala na umiejętne zaplanowanie przestrzeni sklepowej i daje szanse na prawidłowe rozmieszczenie towarów i materiałów POS, efektywnie wpływając na decyzje zakupowe klientów.

Chcesz wiedzieć więcej? Umów się na spotkanie.

Skontaktuj się

Zdajemy sobie sprawę z konieczności bieżącego
rozwoju technologicznego, który jest nieodłączną częścią
oferowanych usług i elementem wzrostu Spółki.

Więcej o naszej technologii