Pojęcie merchandisingu znane jest już od dawna i można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że merchandising to w dużej mierze działania, jakich przeznaczeniem jest wpłynięcie na wysokość sprzedaży, oczywiście podwyższając jej poziom. Merchandising w dużej mierze skupia się, między innymi, na umiejętnym ustawieniu produktów w sklepie oraz dbaniu o szeroki wybór i dostępność artykułów. Co w takim razie oznaczają instrumenty merchandisingu-mix i jak zdefiniować to pojęcie?

Loader

Co to jest merchandising mix?

Merchandising mix jest pojęciem, które ogromny nacisk kładzie, między innymi, na umiejętne skomponowanie oferty produktów dostępnych w danym sklepie lub punkcie handlowym. To oczywiste, że oferta dużego supermarketu, do którego klienci przychodzą na tygodniowe zakupy i spodziewają się znaleźć nie tylko produkty spożywcze, ale również drobne sprzęty elektroniczne, środki czystości, ubrania itp., powinna się różnić od asortymentu dostępnego w niewielkim osiedlowym sklepie, do którego klienci zazwyczaj udają się w celu zakupienia produktów pierwszej potrzeby lub zrobienia niewielkich zakupów w drodze z pracy.

Ustalenie asortymentu towarów dostępnych w danym sklepie/punkcie handlowym ma ogromne znaczenie. Mogłoby się wydawać, że – zgodnie ze starym polskim porzekadłem – im więcej tym lepiej. Nic bardziej mylnego! Owszem, niewielki wybór towarów może zniechęcać potencjalnego klienta, ale odwrotna sytuacja, czyli zbyt duża różnorodność produktów, również nie jest skazana. W takim przypadku kupujący może mieć problem z konkretnym zdefiniowaniem sklepowego asortymentu.

Warto zaznaczyć, że merchandising – mix łączy w sobie aż cztery podstawowe instrumenty, a połączenie tych instrumentów ma docelowo oddziaływać na osiągane efekty sprzedaży. W przypadku merchandisingu mix podstawowe znaczenie ma nie tylko umiejętnie zorganizowana oferta produktów, ale również ich prawidłowe reklamowanie oraz promowanie.

REASUMUJĄC: merchandising – mix to kombinacja instrumentów, której zadaniem jest oddziaływanie na poziom sprzedaży.

  • Chcesz wiedzieć więcej?

    Umów się spotkanie.

    Skontaktuj się z nami
    Skontaktuj się z namiSkontaktuj się z nami
  • Zostaw nam swój numer

    Oddzwonimy do Ciebie

    FacebookLinkedIn