Czym są badania shopperowe i w jakich celach można je wykorzystywać?
Badania shopperowe, inaczej określane jako badania jakościowe w punktach sprzedaży, stanowią niezwykle skuteczną metodę optymalizacji i efektywności funkcjonowania sklepów. Na ich podstawie wdrażać można innowacyjne, często nieoczywiste rozwiązania realnie stymulujące sprzedaż. Co szczególnie istotne, nasze badania rynku polegają na pozyskiwaniu rzetelnych informacji bezpośrednio z punktów sprzedaży. Ocenie podlegają m.in. zachowania konsumentów, poziom zainteresowania produktami, prawidłowa ekspozycja asortymentu oraz skuteczność działania materiałów POS. Aby pozyskać jak najbardziej szczegółowe oraz miarodajne dane, do badania zachowań konsumentów w sklepie stosujemy zróżnicowane, nowoczesne techniki oraz narzędzia, takie jak badania face-tracking oraz badania eye-tracking.
Poprzez nasze badania jakościowe rynku gwarantujemy klientom szybkie raporty obfitujące we wnioski, na które właściciele sklepów mogą niemal od razu zareagować. Wgląd do raportów jest możliwy za pośrednictwem autorskiego systemu mobilnego MerchMobiler, co znacznie ułatwia komunikację między kierownictwem sklepu a dedykowanym zespołem badawczym.
Korzystamy z centralnej aplikacji webowej, dzięki której nasi klienci mogą w czasie rzeczywistym delegować nowe zadania swoim pracownikom oraz pozostawać na bieżąco z najświeższymi danymi z określonych punktów sprzedaży. W ten sposób można każdego dnia śledzić poprawność działań okołosprzedażowych, ale również sprawdzać najdrobniejsze szczegóły dotyczące promocji oraz sprzedaży, jak na przykład prawidłowa ekspozycja produktu.
W jakim celu można wykorzystać shopper marketing?
Shopper marketing pozwala na lepsze poznawanie konkretnych typów klientów zainteresowanych oferowanymi produktami. Poprzez badania konsumenckie najskuteczniej doprecyzować można grupy docelowe każdego sklepu. Są one niezbędne podczas wytyczania nowych strategii marketingowych oraz wprowadzania różnorodnych modyfikacji i udoskonaleń bezpośrednio w punktach sprzedaży. Prowadząc badania rynku dla naszych klientów, stawiamy przede wszystkim na zapewnienie w pełni naturalnych warunków, gdy konsumenci odwiedzają sklepy. Badania face-tracking i badania eye-tracking pozwalają na obserwację autentycznych zachowań, interakcji oraz procesów decyzyjnych wśród konsumentów, a zatem również na wyciąganie miarodajnych wniosków.
Na podstawie badań jakościowych można uzyskać nie tylko opinię konsumentów o punkcie sprzedaży oraz jego asortymencie. Daleko idące wnioski pozwalają na przykład na określenie najczęstszych ścieżek poruszania się po sklepie. Wówczas znacznie łatwiej wyznaczyć trasę dotarcia choćby do konkretnej kategorii produktów. Poprzez badania jakościowe w punktach sprzedaży można również obiektywnie zweryfikować czytelność informacji przeznaczonych dla klienta. Skuteczniejszą sprzedaż i większą liczbę transakcji zakupowych można uzyskać na przykład dzięki optymalnemu ustawieniu produktów w sklepie lub też udoskonaleniu materiałów POSM.
Czym wyróżniają się nasze badania konsumenckie?
Rzetelność naszych badań jakościowych to zasługa dostępu do naturalnych reakcji konsumentów. Szczególnie rekomendowane przez nas badania konsumentów dotyczą wywiadów przeprowadzanych bezpośrednio przy półkach sklepowych. Pojedyncze badania konsumenckie obejmują od 10 do 16 różnych wywiadów, podczas których klienci są pytani o widoczność i tzw. impaktowość produktu (wezwanie do sprzedaży). Najskuteczniej weryfikujemy wówczas zrozumiałość przekazu kierowanego do osób odwiedzających sklep.
Badania konsumentów wykorzystujące bezpośrednie wywiady doskonale pozwalają na określenie oryginalności danego punktu sprzedaży na tle jego konkurencji. Obiektywne porównanie pozwala nie tylko dotrzymać kroku konkurencji. Po głębszej analizie można również wypracować nowe strategie marketingowe, które umożliwią pozytywnie wyróżnienie się na jej tle.
Badania jakościowe z udziałem nowoczesnych technologii
Najskuteczniejszy shopper marketing to taki, który oprócz tradycyjnych technik badawczych, wykorzystuje również nowoczesne narzędzia i technologie. Skutecznym narzędziem do badania zachowań konsumentów w sklepie są badania eye-tracking. Przeprowadzamy je za pomocą specjalnych okularów Tobii Pro Glasses 2. Respondenci są proszeni o założenie okularów podczas wizyty w sklepie. Mają oni poruszać się po sklepie całkowicie naturalnie, jak podczas normalnej wizyty. Podczas spaceru po punkcie sprzedaży okulary śledzą ruch gałek ocznych.
Profesjonalne badania eye-tracking z zastosowaniem okularów o modelu Tobii Pro Glasses 2 wykorzystują dwie kamery o bezprzewodowym podglądzie i sterowaniu. Algorytmy sztucznej inteligencji rejestrują każdą zmienną, na przykład taką jak dłuższe skupianie wzroku na konkretnych polach. Mierzą w ten sposób zainteresowanie danymi produktami oraz materiałami POSM. Równolegle do badań eye-tracking prowadzone są także badania face-tracking, gdy śledzony jest sam ruch głowy konsumenta. Podobnie tutaj stosowany jest zaawansowany filtr fiksacji.
Kolejna część składowa nowoczesnych narzędzi, za pomocą których przeprowadzane są badania zachowań konsumentów w sklepie, to kamera APP. Jest ona niewidoczna dla konsumentów, aby nie rozpraszać ich uwagi. Kamerę o szerokim polu widzenia ustawia się na wysokości półek sklepowych, skąd może nagrywać konsumentów odwiedzających sklep. W pierwszej kolejności obraz zarejestrowany przez kamerę zostaje wykorzystany do kategoryzowania konsumentów ze względu na wiek oraz płeć. Następnie dane te są zestawiane z konkretnymi zachowaniami, m.in. czasem spędzonym w punkcie sprzedaży, obraną trasą podczas spaceru po sklepie czy też obserwacją konkretnych produktów.
Dlaczego warto zdecydować się na nasze badania jakościowe w punktach sprzedaży?
Duży atut współpracy z naszą firmą wynika z faktu, że korzystamy ze sprawdzonych, nowoczesnych narzędzi. Umożliwiają one pełną kontrolę i kompletny nadzór realizacji zadań terenowych, także przez kierownictwo i kadrę sklepową klienta. Ponieważ stawiamy na autentyczne warunki badań, łączymy codzienną pracę punktów sprzedaży z dogłębną analizą oraz propozycjami działań zwiększających zainteresowanie klientów asortymentem. Wszystkie nasze badania jakościowe uzupełniają szczegółowe raporty oraz dokumentacja zdjęciowa.
Zdajemy sobie sprawę z tego, że skuteczność, jaką współcześnie gwarantują badania marketingowe, zależy w głównej mierze od stosowania zaawansowanych rozwiązań analitycznych. Nie oznacza to jednak, że w każdym przypadku ścisłego trzymamy się raz wytyczonego procesu badawczego. Nasze badania zawsze dostosowujemy przede wszystkim do indywidualnych potrzeb oraz problemów każdego klienta, stosując spersonalizowane wskaźniki efektywności.
Kompleksowe podejście do każdego klienta umożliwia nasz autorski system MechMobiler. Pozwala on na sprawowanie całościowej kontroli nad kosztami, gwarantując pełną rzetelność i przejrzystość prowadzonych przez nas działań. Wnioski sformułowane przez nasz dział analiz są przedstawiane danemu klientowi dedykowanego opiekuna. Osoba taka odpowiada również za bieżące konsultowanie każdego planowanego działania.
Dla wielu naszych klientów ważnym atutem może być fakt, że nasz wykwalifikowany personel bierze udział w regularnych szkoleniach. Dzięki niej mamy dostęp nie tylko do najnowocześniejszych technik i narzędzi badawczych, ale również do dogłębnej i syntetycznej wiedzy na temat procesów marketingowych. Rekomendujemy zatem naszym klientom aktualnie najlepsze i optymalne rozwiązania.
Badania jakościowe rynku w całej Polsce
Przeprowadzamy badania rynku na terenie całego kraju, dlatego niezależnie od lokalizacji danego punktu sprzedaży każdy zainteresowany przedsiębiorca może skorzystać z naszych usług. Nasza firma cieszy się sporym zaufaniem, co potwierdza fakt, że mieliśmy możliwość przeprowadzać badania jakościowe rynku wśród największych światowych marek. W tym czasie odwiedziliśmy blisko 25 tysięcy punktów sprzedaży na terenie całej Polski.