Na czym polegają akcje promocyjne i dlaczego warto je organizować?

Wśród różnego rodzaju wsparcia procesów sprzedażowych wyjątkowo pozytywnie odbierany zabieg promocyjny stanowią akcje marketingowe. To specjalnie opracowywane działania promocyjne, które mają na celu zwrócić uwagę szerszej grupy docelowej na produkty marki. Profesjonalnie przeprowadzona akcja promocyjna nie tylko czasowo zwiększa sprzedaż, ale również buduje pozytywny, łatwiej rozpoznawalny wizerunek i tworzy trwałą więź z klientami. To inwestycja długoterminowa, która opłaci się każdej firmie, bez względu na branżę, w której działa.

Czym jest akcja promocyjna dla marki i jej klientów?

Akcje marketingowe to jednorazowe lub cyklicznie przeprowadzane przedsięwzięcia, które mogą mieć różny, z góry określony cel. W zależności od potrzeb marka może wdrożyć akcję promocyjną, która ma na celu na przykład zwiększenie rozpoznawalności dla szerszego grona potencjalnych klientów, zakup nowo wprowadzonych na rynek produktów lub podniesienie wartości koszyka zakupowego u osób, które regularnie odwiedzają wybrane punkty sprzedaży. Jednak czym jest akcja promocyjna dla klienta? Dla niego zawsze stanowi wartość dodaną i nierzadko decyduje o wyborze jednej marki spośród szerokiej konkurencji. Motywuje do zakupów, które dotychczas były robione w innych punktach lub zostały odroczone w czasie. Nierzadko stanowi inspirację do zakupów, które wcale nie były planowane. Takie zaangażowanie tworzy trwałą więź, która skutkuje tym, że klient chętniej sięga po produkty marki w przyszłości, nawet po tym, jak działania promocyjne zostaną zakończone.

Loader

Najpopularniejsze rodzaje akcji promocyjnych

Akcje promocyjne mogą mieć różny charakter, a ich właściwości warto maksymalnie dostosować do cech indywidualnych marki, której dotyczą. Najpopularniejsze, a zarazem najprostsze do zrealizowania rodzaje akcji promocyjnych to przede wszystkim wyprzedaże okolicznościowe: przedświąteczne, noworoczne czy wakacyjne. Chętnie wykorzystywana jest także sprzedaż premierowa, czyli wprowadzanie nowych produktów w czasowo obniżonych cenach. Próbki nowych artykułów mogą być rozdawane na stoiskach promocyjnych także za darmo. Wielu potencjalnych klientów zdecyduje się na ich sprawdzenie. Konsumenci chętnie korzystają też z popularnej akcji promocyjnej w postaci „kup jeden produkt, a drugi otrzymasz gratis”.

Marka może jednak pójść o krok dalej i wdrożyć akcję promocyjną dobraną odpowiednio do konkretnego profilu klienta i okoliczności. Takie rodzaje akcji promocyjnych są jeszcze bardziej angażujące. Dobry przykład tego rodzaju działania to choćby konkursy, w których można wygrać nagrody rzeczowe w postaci produktów oraz bonów do wykorzystania na asortyment marki. Konkurs powinien być angażujący do rywalizacji, jednak utrzymany w duchu wspólnej zabawy. Alternatywę dla konkursów stanowią loterie promocyjne. Szczególnie opłacalne dla marki to te, w których to paragon za wcześniejszy zakup bierze udział w losowaniu.

Jak zorganizować akcję promocyjną?

Kluczem do skuteczności akcji promocyjnych jest ich dobre przygotowanie. Na podstawie wcześniej przeprowadzonych analiz należy skrupulatnie zdefiniować przedmiot promocji, klienta docelowego, a także konkretny cel akcji. Podczas określania grupy docelowej warto wziąć pod uwagę między innymi jej przedział wiekowy, płeć, zainteresowania czy zasobność portfela. Nawet jeśli celem akcji marketingowej jest dotarcie do nowych klientów, nie powinna ona wykluczać także tych dotychczasowych. Wśród elementów akcji promocyjnej powinny znaleźć się także: czas trwania, rodzaj oraz kanały komunikacji. Każda akcja promocyjna powinna mieć swoje główne, chwytliwe hasło, które zapada w pamięć. Można nagłaśniać ją online: poprzez media społecznościowe, influencerów lub tradycyjnymi kanałami, takimi jak radio, prasa i telewizja. Cała akcja marketingowa powinna zatem przebiegać według wcześniej określonych procedur i instrukcji wewnętrznych. Należy ustalić jej budżet oraz liczbę osób niezbędnych do zaangażowania w promocji.

Marki zastanawiające się jak zorganizować akcję promocyjną, powinny zadbać także o zrozumiałą komunikację z klientami. Zasady promocji muszą być jasne i przejrzyste. Sama akcja marketingowa powinna natomiast mieć odpowiednio dobrany termin i czas, wykorzystując na przykład święto związane z grupą docelową, takie jak Dzień Matki. Nie może być zbyt często powtarzana, ponieważ wówczas przestanie być wyjątkowa.

Działania promocyjne – co warto mieć na uwadze?

Choć akcja marketingowa to skuteczna metoda zwiększająca rozpoznawalność i przychody marki, działania promocyjne warto powierzyć zaufanym specjalistom. Dotyczy to w szczególności dużych firm, które chcą wdrożyć promocje dla kilku lub wszystkich punktów handlowych danej sieci lub marki. Właśnie taka strategia jest najbardziej rekomendowana – promocje powinny wchodzić we wszystkich sklepach danej marki równocześnie, ponieważ spójna strategia gwarantuje profesjonalny wizerunek i buduje zaufanie klientów. Zewnętrzna firma organizująca akcje marketingowe zapewnia także lepszy nadzór przedsięwzięcia we współpracy z kierownictwem punktów sprzedażowych. W efekcie można zyskać pełną transparentność co do przebiegu działań promocyjnych, ich kosztów oraz efektów, jakie przynoszą.

  • Chcesz wiedzieć więcej?

    Umów się spotkanie.

    Skontaktuj się z nami
    Skontaktuj się z namiSkontaktuj się z nami
  • Zostaw nam swój numer

    Oddzwonimy do Ciebie

    FacebookLinkedIn
    Zamknij formularze