Dobrze zaplanowana i zrealizowana kampania reklamowa pozwala firmie uzyskać mnóstwo korzyści biznesowych: począwszy od budowania konkretnego wizerunku marki, przez skuteczne wypromowanie nowego produktu bądź usługi, aż po zyski finansowe. Zanim jednak profesjonalna reklama zwiększy dochody, należy przeznaczyć konkretne kwoty na jej wykonanie. Jaki jest koszt kampanii reklamowej? Co na niego wpływa? Odpowiedzi znajdziesz w poniższym artykule.

 

Co wpływa na budżet kampanii reklamowej?

Najprostszą odpowiedzią na pytanie o koszt kampanii reklamowej jest „to zależy”. Nie sposób bowiem określić konkretnego budżetu bez analizy i wykonania kosztorysu poszczególnych elementów i etapów kampanii. Na jej cenę wpływa bowiem wiele czynników, w tym m.in. typ kampanii (czy jest to np. kampania telewizyjna, internetowa, prasowa czy outdoorowa), rodzaj prowadzonych działań (spoty telewizyjne, artykuły sponsorowane w prasie, reklama banerowa w internecie itp.), jak również czas trwania i intensywność działań marketingowych. Ponadto istotne są takie aspekty jak cel realizowanej kampanii oraz grupa docelowa, do której jest ona kierowana. Dopiero po dokładnym określeniu wymienionych kwestii można otrzymać pełen obraz działań, a co za tym idzie – określić kosztorys kampanii reklamowej.
Warto pamiętać, że pieniądze nigdy nie powinny być jedynym lub głównym czynnikiem podczas opracowywania strategii kampanii promocyjnej. Nie znaczy to jednak, że można „iść na żywioł” i opracować rozbudowaną, a co za tym idzie, niezwykle drogą kampanię. Wręcz przeciwnie – dobrym zwyczajem w branży jest określenie nieprzekraczalnej, górnej granicy ceny działań reklamowych. Wówczas dział marketingu bądź zewnętrzna agencja reklamowa przygotowująca projekt wie, w jakich „widełkach cenowych” może się bezpiecznie poruszać. Co istotne, dobry specjalista jest w stanie dopasować plan działania do niemal dowolnej kwoty, niezależnie od tego, czy koszty marketingowe mają być wysokie, czy też bardzo małe.

 

Ile kosztuje kampania reklamowa w internecie?

Aby przedstawić szacunkowe wydatki, z jakimi musisz się liczyć, planując kampanię, przedstawimy przykładowe koszty dla najpopularniejszych kanałów promocji. Z innymi kosztami należy się bowiem liczyć, realizując kampanię w sieci, a z innymi podczas promocji w telewizji czy prasie.
Ile kosztuje kampania reklamowa w internecie? Cena jest różna w zależności od formy reklamy. Na przykład, kampania online tekstowa AdWords w wyszukiwarce Google jest rozliczana w oparciu o CPC, czyli koszt za kliknięcie w reklamę tekstową. Cena ta jest bardzo zróżnicowana i wynosi od kilkudziesięciu groszy do kilku czy kilkunastu złotych, w zależności od konkretnej frazy kluczowej. Średni koszt kliknięcia wynosi zazwyczaj ok. 1,2-2 zł. W ustawieniach kampanii w panelu Google możesz określić dzienny budżet, jaki chcesz przeznaczyć na tę formę reklamy. Zakładając np. budżet dzienny w kwocie 500 zł i średni CPC wynoszący 1,5 zł, otrzymasz ponad 300 kliknięć w reklamę i przejść na stronę docelową.
Znacznie tańsza okazuje się zazwyczaj kampania online graficzna w sieci reklamowej Google, polegająca na wyświetlaniu kreacji reklamowych w różnych formatach na popularnych portalach, blogach, forach i innych stronach w sieci. Kampanię można rozliczać w formie CPC (czyli kosztu za kliknięcie w baner), ale również CPM, czyli konkretnej kwoty za każde 1000 wyświetleń danej reklamy. Średni CPC mieści się zwykle w przedziale od kilkunastu do kilkudziesięciu groszy.

 

Telewizyjna kampania reklamowa – cena

Reklama telewizyjna w dużej stacji, emitowana podczas najchętniej oglądanych seriali czy programów, pozwala dotrzeć z przekazem do milionów odbiorców. Aby jednak zaprezentować swój przekaz tak ogromnej rzeszy telewidzów, trzeba liczyć się z bardzo dużymi wydatkami. Ile zatem kosztuje telewizyjna kampania reklamowa? Cena zależy od wielu czynników, m.in. pory emisji reklamy, stacji telewizyjnej, czasu trwania i liczby emisji spotu, pozycji reklamy w bloku reklamowym, popularności programu przy bloku reklamowym i liczby oglądających go widzów. W przypadku dużych zamówień dla stałych bądź nowych klientów niekiedy można liczyć na atrakcyjne rabaty, zwłaszcza w przypadku składania zamówień przez agencje i domy mediowe. Co do zasady, kampania telewizyjna jest jednak dość droga. Prezentacja 30-sekundowego spotu w dobrym czasie antenowym kosztuje zwykle ok. 100 000 zł, choć w małych stacjach lokalnych lub mniej popularnych ceny te rozpoczynają się już od kilku tysięcy złotych.

Kosztorys kampanii reklamowej radiowej

Mimo że sieci radiowe nie cieszą się tak dużą popularnością wśród słuchaczy jak jeszcze kilka lat temu, to wciąż każdego dnia śledzi je kilka milionów osób. Podobnie jak w przypadku reklamy w telewizji, układając budżet kampanii reklamowej w radiu, należy wziąć pod uwagę takie aspekty jak m.in. rodzaj stacji, godziny, liczba emisji i czas trwania spotu. W najpopularniejszej stacji radiowej w Polsce koszty marketingowe za emisję 30-sekundowej reklamy wahają się od kilkuset złotych w przypadku spotów prezentowanych w godzinach od 2:00 do 5:00, aż do 35-40 tysięcy złotych za spoty emitowane w godzinach 10:00-12:00 i 15:00-18:00.

  • Chcesz wiedzieć więcej?

    Umów się spotkanie.

    Skontaktuj się z nami
    Skontaktuj się z namiSkontaktuj się z nami
  • Zostaw nam swój numer

    Oddzwonimy do Ciebie

    FacebookLinkedIn