Badanie rynku zbytu polega przede wszystkim na rzetelnym zebraniu, a następnie analizie danych. Można to zrobić kilkoma technikami. Do najpopularniejszych należą: ankiety, techniki obserwacyjne, panele produktowe, panele konsumentów, badania motywacyjne oraz obserwacja bieżąca. Strategie i techniki badań są dobierane w zależności od produktu, którego badania mają dotyczyć, a także oczekiwanego efektu. Zróżnicowanie metod pozwala zmaksymalizować skuteczność badań, jak również powoduje, że końcowy wynik możliwie najbardziej odpowiada potrzebom osoby zlecającej bądź wykonującej testy.
Dobrze zrealizowane metody przeprowadzania badań rynku pozwalają uzyskać wiedzę przydatną podczas podejmowania decyzji biznesowych. Umożliwiają one właściwe ukierunkowanie zmian w przedsiębiorstwie i ograniczenie ryzyka niewłaściwych decyzji. Badanie rynku pozwala też lepiej poznać organizację i jej otoczenie, czego efektem jest m.in. lepsze zorganizowanie pracy i wykorzystanie funkcjonowania konkretnych zjawisk rynkowych. Dzięki minimalizowaniu błędów i pomyłek oraz podejmowaniu trafnych decyzji przedsiębiorstwo poprawia swe wyniki sprzedażowe i odnosi większe sukcesy.